Fordon Han gör diesel till en miljösuccé Bengt Johansson, professor i förbränningsmotorer vid LTH i Lund, fixar till sladdarna på en Scania D13, som använts för forskningsprojektet med lagom snabb förbränning. Foto: Pontus Tideman Dieselmotorn, t v, HCCI-motorn, i mitten, och lagommotorn till höger. Grafik: Ingemar Franzén - Den bästa motorn är en diesel som går på bensin eller alkohol. Den ger dubbelt så många mil per liter som dagens E 85-motorer, säger professor Bengt Johansson. Nu ska han visa att han har rätt. Eddie Pröckl Publicerad 4 feb 2009 kl 00.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Bensinmotorer har en verkningsgrad runt 30 procent. De bästa dieselmotorerna når över 40. Men det är inte där gränsen går.- I vårt nya projekt D 60 ska vi krama 60 procent ur en dieselmotor, säger Bengt Johansson, professor Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ verkningsgrad diesel fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Motstridiga uppgifter i Nevs-soppan – var hamnar tillverkningen av Emily GT? Förhoppningen var att det till sommaren återigen skulle tillverkas bilar i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Men så blir det inte.
Premium Vindkraftverk tappade 22 ton tungt rotorblad – undersöks av drönare Alla vindturbiner ska inspekteras på nytt, både utvändigt och invändigt.
Meta slog förväntningarna – faller trots det på börsen Facebook-ägaren Meta kom med en stark kvartalsrapport. Men investerarna ser framåt och aktien föll kraftigt i efterhandeln på New York-börsen på grund av resultatprognosen för andra kvartalet.