Fordon

Han byggde Saabs succémotor

Saabs turbo kom 1976
Saab 99 Turbo var en sensation när den premiärvisades på bilsalongen i Frankfurt 1977. Turbon gav en rejäl knuff åt försäljningen och höll liv i den åldersstigna bilmodellen ända fram till 1980. Foto: Saab
Den första generationen turbomotorer var inte helt tillförlitliga. Aggregaten gick för fullt tryck hela tiden och hade en fördröjd turboeffekt. Foto: Saab
Turbomotorn ur en annan vinkel.
1969 flyttade Per Gillbrand och motorlabbet till Södertälje, när Saab gick ihop med Scania. Redan 1970 började de första försöken att sätta ett turboaggregat på den 2,0 liters motor Saab höll på att utveckla. Foto: Saab

Det är nu klart att den österrikiska motorutvecklaren AVL tar över Södertälje Powertrain Engineering AB, den sista resten av Saabs motorutveckling i Södertälje. Motorlabben och verkstäderna i Södertälje är mest kända för att det var här personbilsturbons vagga stod.

Publicerad

Det var här som Saab-Scanias ingenjörer tog fram den turbomotor som anses ha räddat bilföretaget på 1970-talet (även om det var kollegerna i Trollhättan som fick lösa problemen med packning, körbarhet och värmebelastning).

Under många år var Saab ganska ensamma på turbobanan, men nyligen började intresset för mindre turboöverladdade personbilsmotorer att ta fart, i takt med kraven på minskad bränsleförbrukning.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här