Fordon

Halv miljard till svensk flygmotorforskning

Tillverkning av flygmotordelar vid GKNs anläggning i Trollhättan. Foto: GKN

GKN Aerospace i Trollhättan satsar närmare en halv miljard kronor på nya snåla flygplansmotorer. Hälften av pengarna kommer från EU.

Publicerad

Satsningen på nya, lätta och bränslesnåla flygmotorer ingår i EUs forskningsprogram Clean Sky 2. GKN Aerospace i Trollhättan (en gång Volvo Flygmotor) har utsetts till huvudpartner, tillsammans med kolleger i norska Kongsberg, med speciell inriktning mot att testa den nya motortypen Open Rotor, som väntas kunna minska bränsleförbrukningen mellan 15 och 20 procent. GKN ska här införa lättviktsteknik som minskar vikten med upp till 30 procent.

Svensk flygindustri kommer nu att delta i utvecklingen av effektivare flygmotorer tillsammans med företag som Rolls-Royce, MTU och Safran.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här