Halv miljard till svensk flygmotorforskning

2015-09-08 13:11  
Tillverkning av flygmotordelar vid GKNs anläggning i Trollhättan. Foto: GKN

GKN Aerospace i Trollhättan satsar närmare en halv miljard kronor på nya snåla flygplansmotorer. Hälften av pengarna kommer från EU.

Satsningen på nya, lätta och bränslesnåla flygmotorer ingår i EUs forskningsprogram Clean Sky 2. GKN Aerospace i Trollhättan (en gång Volvo Flygmotor) har utsetts till huvudpartner, tillsammans med kolleger i norska Kongsberg, med speciell inriktning mot att testa den nya motortypen Open Rotor, som väntas kunna minska bränsleförbrukningen mellan 15 och 20 procent. GKN ska här införa lättviktsteknik som minskar vikten med upp till 30 procent.

Svensk flygindustri kommer nu att delta i utvecklingen av effektivare flygmotorer tillsammans med företag som Rolls-Royce, MTU och Safran.

Clean Sky 2 är ett utvecklingsprogram som finansieras av EU och industrin tillsammans. Det uppgår till 4 miljarder euro, närmare 40 miljarder kronor. Av dessa kommer en halv miljard kronor gå till GKN i Trollhättan, varav EU står för hälften av finansieringen. GKN har även varit med i forskningsprojektet Clean Sky 1 som pågick 2008 - 2013 med en budget på 1,6 miljarder euro.

Målet med projekten är att flygtrafiken 2020 ska kunna halvera koldioxidutsläppen.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt