Hallå Götet! Var är elbilarna?

2010-01-26 14:38  

Sveriges största parkeringsplats för elbilar finns i Göteborg. Det är bara ett problem: det saknas eldrivna bilar att parkera med.

När Ny teknik nyligen besökte p-platsen i Kålltorp i östra Göteborg fanns inte en enda elbil på de 25 parkeringsplatserna med laddstolpar.

Faktum är att det var nästan tomt på den nya parkeringen. De få bilar som stod i rutorna drevs med bensin eller diesel.

Den nya parkeringen invigdes under högtidliga former i slutet av förra året.

Volvo C30, Tesla Roadster och Fiat 500
På plats under invigningen fanns bland annat Volvo, som visade upp sin första elbil, C30 BEV, elbilsracern Tesla Roadster samt EV Adapt med sin elkonverterade Fiat 500.

Sedan dess har det inte stått många elbilar parkerade vid de gröna laddstolparna.

- Tyvärr finns det inte så många elbilar bland de boende i området, säger Sofia Hellström, som jobbar med laddinfrastruktur på Göteborg Energi.

- Men vi hoppas kunna teckna ett avtal med svenska elbilsföreningen och en bilpool och på så sätt fylla platserna.

Bara 317 elbilar i Sverige
Parkeringsplatsen i Kålltorp illustrerar elbilsbranschens största problem i dag: intresset för bilarna är stort, Sverige har redan en hyfsad infrastruktur för att ladda dem, men det saknas fordon att stoppa sladden i.

När företrädare för den svenska elkraftindustrin pratar om det framtida elbilssamhället målar man upp en vision där det rullar minst 600 000 eldrivna fordon i Sverige till år 2020.

Vid årsskiftet fanns det 317 elbilar i trafik i Sverige, enligt statistik från Vägverket. De flesta av dem är av äldre modell.

Förra året registrerades det 33 nya elbilar. Med den takten skulle det dröja lika länge att uppnå 600 000 elbilar på svenska vägar som det tagit för oss att gå från äldre stenåldern till i dag.

Men hoppet har inte dött
Nu hoppas elbilarnas förespråkare på att produktionen av elbilen. Think ska komma igång på allvar i Valmets fabrik i finska Nystad och att Saab snabbt ska snabbt ta fram en testflotta på drygt 100 elbilar tillsammans med elbilsföretaget Electroengine i Uppsala.

I slutet av januari ska också de två första Fiat 500-bilarna som byggts om till elbilar rulla ut från EV Adapts fabrik i Nödinge utanför Göteborg. Tanken är att fabriken ska producera 400-500 sådana här konverterade bilar det närmaste året.

En del kommuner har också köpt ombyggda Fiat-bilar från det italienska företaget Micro-Vett.

Nästa år så...
- I år pratar om vi om hundratals elbilar, men nästa år kommer det att finnas tusentals elbilar tillgängliga, säger Olle Johansson, projektledare för Power Circles (elkraftindustrins branschorganisation) satsning på elbilar.

Han hänvisar till att produktionen kommer att öka hos EV Adapt, att Volvo och Saab lanserar fler testbilar och att Mitsubishi och Nissan börjar sälja sina elbilar i Europa.

Frågan är bara hur många exemplar av Nissans Leaf och Mitsubishis Miev som når Sverige?

Och även om det registreras 1 000 nya elbilar om året skulle det dröja nästan 600 år att uppfylla visionen om 600 000 elbilar på svenska vägar.

450 000 kronor och uppåt
Priset är ett annat problem. Förra året fick Göteborg och Trollhättan drygt 3 miljoner kronor i stöd av Energimyndigheten för att köpa in och lära sig mer om 32 elbilar. Den totala budgeten för projektet ligger på 14 miljoner kronor.

Hittills har kommunerna köpt två elvarianter av Fiat Doblò och en Fiat Fiorino från Micro-Vett.

Pris: 450 000 kronor styck – och uppåt.

Hur ska ni ha råd att köpa 32 elbilar till det priset?

- Det har vi inte, säger Ove Erikson, som leder det kommunala projektet och också är teknisk chef på Göteborgs Gatu AB.

- Vår kalkyl bygger på att bilarna måste bli billigare. Det är helt sjuka priser på elbilar i dag.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt