Haldex vill låna halv miljard hos EIB

Stefan Johansson

Underleverantören Haldex söker 500 miljoner kronor i lån hos Europeiska Investeringsbanken. Pengarna ska användas för utveckling av miljövänliga produkter.

Haldex har två tuffa år bakom sig. Sedan i mitten av förra året har bolaget skurit hårt i kostnaderna och minskat antalet anställda med en tredjedel, eller ungefär 2 300 personer.

Det finansiella läget har varit osäkert, och därför har Haldex under hela hösten fört diskussioner med den Europeiska Investeringsbanken, EIB. Men det är först den senaste månaden som diskussionerna har blivit ”skarpa”, enligt Haldex finanschef Stefan Johansson.

Han bekräftar att Haldex nu söker utvecklingslån hos EIB på 500 miljoner kronor, och att det handlar om pengar som kan användas under en treårsperiod.

– Lånet ska användas för olika utvecklingsprojekt inom våra kärnprodukter. Bland annat för bromssystem, för att minska utsläppen från dieselmotorer och för våra fyrhjulsdrivna system, säger Stefan Johansson.

De utvecklingsprojekten är bara delvis lokaliserade i Sverige.

– En stor del av den utvecklingen sker i Sverige, men inte allt, säger finanschefen.

Stefan Johansson räknar med att få ett besked från EIB under första kvartalet nästa år.

En förutsättning för lånet är att svenska staten går in med en lånegaranti. Enligt uppgift har Haldex begärt ett statligt stöd på 400 miljoner kronor. Men den summan vill inte Stefan Johansson bekräfta.

I fredags blev det klart att Haldex också har bett sina ägare om 500 miljoner kronor, och att de större aktieägarna redan har garanterat nyemissionen. Den halva miljarden ska användas för att banta bolagets skulder, och för att ha tillräckligt med resurser när marknaden tar fart.

Men det betyder inte att EIB-lånet är mindre intressant, menar Stefan Johansson.

– Det lånet är inte till för att lösa en likviditetsbrist, utan ska användas som en del av vår långsiktiga plan.

Tidigare i år fick Haldex Traction Systems 9,4 miljoner kronor från Energimyndigheten för det projektet. Haldex ambition är att med sin nya bakaxel kunna sänka bränsleförbrukningen och utsläppen med 20–30 procents jämfört med dagens fyrhjulsdrivna fordon.

Jonas Hållén

Mer om: EIB Haldex

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt