Fordon

Håkan Lans: Så blir AIS-systemet kapningssäkert

Gåtan Arctic Sea. Varför blev det kapat? Vad hade det för last? Var det verkligen försvunnet? Foto: Wikmedia Commons.
Uppfinnaren Håkan Lans anser att en eller flera dolda AIS-sändare på fartyget kan avskräcka pirater att kapa ett företag eftersom kaparna inte kan få fartyget att försvinna. Foto: Gunnar Sejbold
Så här ser Saabs AIS-transponder R4 ut. Den bygger på Håkan Lans patent, men varken Saab eller övriga transpondertillverkare betalar royalty till Håkan Lans.

Uppfinnaren Håkan Lans, som ligger bakom det världsomfattande identifieringssystemet för fartyg, AIS, avslöjar för Ny Teknik hur systemet kan göras "kapningssäkert".

Publicerad

- Man gömmer helt enkelt en eller flera reservsändare på fartyget, säger Håkan Lans.

När den ordinarie AIS-sändare stängs av går den första, dolda reservsänadaren igång efter bara en minut och sänder signaler som talar om för kustbevakningen att något har hänt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här