Gulfstreams modell slog nytt hastighetsrekord

2019-04-11 14:50  
Gulfstream G650. Foto: Gulfstream

Med en snitthastighet på 960 kilometer i timmen avverkade Gulfstreams modell 15 518 km på 15 timmar och 23 minuter. Flygningen mellan Singapore och Tucson innebär ett nytt rekord för privatjetplan.

En tung framgångsmarkör är att äga ett privatjetplan – och bland det mest prestigefyllda är att färdas i en Gulfstream. Toppmodellen G650 tar upp till 19 personer, kan flyga på 15 544 meters höjd och har en topphastighet på Mach 0,85.

Räckvidden för standardversionen ligger på 12 964 kilometer, men G650ER – där tillägget står för Extended Range – klarar officiellt 13 890 kilometer. Nu har versionen slagit ett nytt hastighetsrekord för privatjetplan, och samtidigt utökat räckvidden för modellen.

Läs mer: Nu bygger Rolls-Royce världens snabbaste elflygplan

Gulfstream genomförde en flygning mellan Singapore och Tucson, Arizona. Med en snitthastighet på 960 kilometer i timmen avverkades 15 518 kilometer på 15 timmar och 23 minuter. Därmed slogs det tidigare tidsrekordet med 44 minuter, och det tidigare längdrekordet utökades med 417 km.

– G650ER har ingen jämlike när det kommer till en kombination av hastighet och räckvidd. Globalt kan du helt enkelt inte flyga snabbare, och det här gång på gång dag efteräckvidd. Globalt kan du helt enkelt inte flyga snabbare, och det här visar att det är ett flygplan som ligger i täten, säger Gulfstream Aerospace vd Mark Burns i ett uttalande.

Läs mer: Nya Airbus klarar världens längsta direktflygning

Men att köpa en Gulfstream kräver riktigt djupa fickor. Toppmodellen G650 kostar 620 miljoner kronor. För ER-versionen med den extra stora bränsletanken får du betala 647 miljoner kronor. Och kostnaden för att slippa trängas med andra handlar inte bara om inköpet av själva planet. Driftskostnaderna för 200 flygtimmar om året ligger enligt Liberty Jet på 14,5 miljoner kronor för en G650.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt