Grön landning på Arlanda

2009-11-26 15:14  
Grön landning på Arlanda. Grafik: Jonas Askergren

Arlanda blir först i Europa med ny miljövänlig landning. Ett avancerat datorsystem gör det möjligt att landa ett flygplan snabbare med mindre buller och motorerna på tomgång.

På onsdagen genomfördes den sista i en serie testflygningar av tekniken. För första gången användes systemet i en inflygning från Arlandas norra sida.

Tidigare har flygplan guidats ner av markkontrollen. Med den nya tekniken beräknar planets dator själv ut den snabbaste flygvägen och stakat ut en rutt mellan olika punkter.

När planet börjar inflygningen meddelar piloten att vi ligger två sekunder före tidschemat. Inflygningen känns ganska brant men också mjukare än vanligt. Tack vare datorn slipper piloten att använda sig av motorerna för att korrigera kursen och planet glidflygs ner från 8000 meters höjd.

Datorsystemet ger också utrymme att planera rutten på ett bättre sätt. På låg höjd gör planet en s-sväng för att inte att flyga över tätbefolkade områden, först höger sen vänster sen höger igen.

Både Vallentuna och Upplands Väsby undviks, istället för hus flyger planet över sjöar och skog. På 300 meters höjd, precis innan landningen sätter motorerna igång igen, av säkerhetsskäl.

Den nya tekniken minskar bränsleförbrukningen med upp till 340 kg och koldioxidutsläppen med över 500 kg. Dessutom underlättas flygplatsernas hantering av ankommande flygplan, eftersom de håller tiderna mycket bättre.

Landningen på Arlanda är en del av ett EU-projekt vars mål är att minska flygtrafikens miljöpåverkan. Luftfartsverket har som mål att 80 procent av alla landningar ska vara miljövänliga till 2012.

Martin Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt