Gripens nya super-radar ser stealth-plan

2014-04-03 05:30  

Nya Gripen E ska kunna upptäcka smygflygplan på avstånd. Saabs stridsflygplan hamnar därmed i toppklass med den mest avancerade radartekniken i världen. Bolagets chefstestpilot bekräftar upp­gifterna, men säger att skarpa prestandatester återstår.

Att den planerade nästa generations Gripen, Gripen E, får nya och avancerade radarkomponenter är ingen hemlighet.

Men hittills har huvudleverantören Saab och den svenska beställaren Försvarets materielverk, FMV, varit förtegna med vad tekniken egentligen kan leverera. Nu börjar emellertid detaljer sippra ut.

Bill Sweetman, reporter på amerikanska Aviation Week, avslöjade nyligen att nya Gripen får förmåga att upptäcka och spåra moderna smygflygplan som närmar sig i luften. En nyhet som han betecknar som dramatisk.

Smygplan, eller plan med så kallad stealth-teknik, är plan som visar liten – eller helst ingen – radarbild.

Den som släppte informationen till Bill Sweetman var skotten Bob Manson, marknadschef för på elektronikjätten Selex ES, som tillverkar flera av Gripens nya radarsensorer. Selex ES tillhör den italienska försvarskoncernen Finmeccanica.

De nya sensorerna är:

• Aesaradarn Raven-05, utvecklad för Gripen E.

• Skyward G, värmesökande sensor (IR-sensor).

• ”Friend-or-Foe”, nytt identifieringssystem.

• EWS, nytt telekrigssystem som utvecklats av Saab.

– Det är de mest avancerade sensorerna du kan finna på marknaden, sa Saabs produktionschef Lars Ydreskog nyligen.

För första gången får Gripen en värmesökande sensor. Enligt Aviation Week kan spetstekniken i Skyward G upptäcka smygflygplan på ett avstånd som är större än vad piloten visuellt kan se.

Sensorn snappar upp värmesignaler från smygplanets avgaser och från dess flygplanskropp. Hög flyghastighet skapar friktion som ökar temperaturen på planets yttre skal. Värmesignaturerna kan sedan jämföras med den omgivande luftens temperatur och blir därmed möjliga att uppfatta och spåra.

Enligt Bob Manson kan också vissa radarabsorberande färger som används på stealth-plan i sig orsaka extra friktionsvärme, vilket Skyward G-sensorn utnyttjar i beräkningarna av vad som rör sig i luften.

Få andra stridsflygplan kan mäta sig med radarstandarden som Gripen får inom IR-området, uppger Bill Sweetman för Ny Teknik.

– Det närmast jämförbara systemet skulle vara Pirate IRST på Typhoon (red anm: Eurofighter), som också kommer från Selex ES. Mycket av tekniken från Pirate går in i Skyward, inklusive algoritmerna som tolkar data, säger han.

Saabs chefstestpilot Richard Ljungberg bekräftar att Gripens nya IR-sensor ger piloten möjlighet att se smygplan. Men han betonar att sensorernas styrka är att de jobbar ihop för att täcka in de flesta våglängder som förekommer. Radarinformationen kan också delas med andra Gripenplan som är i luften och med stridsledningscentraler på marken.

Såväl Skyward G som Raven-05 testas nu hos Saab i Linköping. De sitter monterade på demonstratorplanet ”Next Generation”.

– Vi har flygprovningsprogram för båda sensorerna som pågår här. Hur långt vi har kommit vill jag inte gå in på, säger Richard Ljungberg.

Han är också försiktig i kommentarerna kring vilka av dagens stealth-plan som Gripen E får förmåga att se tidigt.

– Vi har inte provat skarpt mot stealth-flygplan som är operativa i dag. Huruvida vi har gjort saker i simulatorer är en annan sak, säger han.

Enligt Richard Ljungberg ska flygutprovningsprogrammen vara helt färdiga 2018.

– Då ska vi leverera det första provflygplanet.

Lars Helmrich, chef för Gripen-projektet på FMV, säger till Ny Teknik att Gripens nya IR-teknik ”befinner sig i framkant”. I övrigt vill han inte avslöja några detaljer.

– Att stealth-färger kan orsaka högre värmesignaturer är inget vi känner till på FMV, säger han.

Nu när metoderna för att hitta stealth-plan blir allt vassare, blir inte själva smygtekniken då också föråldrad?

– Nej, det kan man inte säga. IRST-tekniken kräver ju bra väder och stoppas vid molnigt väder, säger Lars Helmrich. Stridsflygplanen kommer därför även fortsättningsvis ha nytta av låga radarsignaturer, konstaterar han.

Gripens radarsystem

  • Raven-O5 – AESA-radarn som för första gången monteras på ett roterande stag på planet, vilket ökar spaningsfältet (till 100 grader).
  • Skyward G – en sensor som söker efter värmestrålning bland de infraröda våglängderna. Det är ett IRST-system, (Infrared Search and Track) och tillverkas i italienska Nebbiano.
  • Friend- or-Foe, nytt identifieringssystem, som kan känna igen andra plan.
  • Electronic Warfare System – Nytt telekrigssystem som kan identifiera hot från marken och luften och består av flera radarantenner. Systemet kan också aktivt störa motståndarens radar och robotar. På så vis kan Gripen minska risken att bli upptäckt och försvåra för motståndaren att bekämpa flygplanet.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt