Gripen ser hot i vindkraftverken

2010-06-18 07:28  
Bilden är ett montage. Foto: Colourbox

Det är nu fullt krig mellan vindkraftsägarna och försvaret. Försvarsmakten vill hålla rent runt sina tio militära flygplatser för att inte Gripenplanen ska tro att det är en fientlig helikopter som anfaller.

För pulsdopplerradarn i stridsflygplanet Jas 39 Gripen kan ett fredligt vindkraftverk lika gärna vara en fientlig helikopter anser Försvarsmakten och vill ha vindkraftsfritt fyra mil runt sina tio militära flygplatser.

Det kan också ställa till problem vid flygning i så kallad radarkolonn. När flera Jas 39 Gripen startar och landar låser tvåan, trean och fyran sina radar på roteettan.

Även om planen startar i mörker och dimma och med minuter mellan starterna så hittar planen varandra på det här sättet.

Men om det står ett vindkraftverk och snurrar i närheten kan radarn ta fel och tro att det antingen är en fientlig helikopter eller att det är roteettans rörelse man ser och låser radarn på vindkraftverket i stället.

I praktiken behöver det inte vara ett stort problem – piloten upptäcker ganska snart att radarn är låst på fel objekt – men Försvarsmakten vill ha ordning och reda och vill förbjuda vindkraftverk i närheten av de tio militära flygplatser som man förfogar över.

”Vindkraftverk har visat sig vara en stor flygsäkerhetsrisk för det militära flyget, framför allt vid radarkolonnstart. Ett principbeslut har därför tagits att ett område med en radie av 40 kilometer ut från banans mittpunkt ska vara fritt från vindkraftverk, oavsett höjd.”

Så formulerade sig chefen för försvarsmaktens infrastrukturavdelning, Anders Järn, i ett yttrande till länsstyrelsen i Blekinge den 10 juni över en ansökan om bygglov för en vindraftspark i Blekinge.

I nästa mening skriver Anders Järn att man tyvärr inte har möjlighet att påverka vindkraftverk som är kortare än 20 meter eftersom dessa inte är bygglovspliktiga.

Samtidigt skickade Anders Järns avdelning ut kartor till de berörda länsstyrelserna och visade hur man ville ha det.

Det här läckte ut från länsstyrelsen i Blekinge till vindkraftsägarna i länet och till media, som tolkade det som att Försvarsmakten vill riva alla vindkraftverk som ligger för nära de militära flygplatserna.

Då tog det hus i helsike hos lobbyorganisationen Svensk Vindenergi.

- Är detta endast ett problem för Jas Gripens radar och inte andra flygplanstyper vore det kanske lättare att modifiera denna radar i stället för att stoppa utvecklingen mot ett samhälle baserat på förnybar energi, säger en upprörd Gunnar Fredriksson, vice vd i Svensk Vindenergi.

Försvarsmakten blev tvungen att försvara sig och gick ut med ett pressmeddelande den 14 juni med rubriken ”Inga beslut tagna när det gäller vindkraftverk”.

- Det finns ett fåtal vindkraftverk vid enskilda flygplatser som står placerade mycket olyckligt ur flygsäkerhetsperspektiv och som därför eventuellt kan bli föremål för nedmontage. Men inga beslut är fattade, skriver Försvarsmakten i sitt pressmeddelande.

Läs pressmeddelandet här.

Till Ny Teknik säger handläggare på Försvarsmakten att man redan 2007 ansökte om pengar hos Energimyndigheten för att lösa problemet med vindkraftverken och dopplerradarn på Jas 39 Gripen, men att det inte blev några pengar.

Dopplerradar

Dopplerradar är en radartyp som utnyttjar dopplereffekten, det vill säga förändringarna i frekvensen hos en signal när ljud- eller ljuskällan närmar sig eller avlägsnar sig från observatören.

Vardagliga exempel på dopplereffekten är sirenerna på ambulanser och polisbilar, som tycks miska i frekvens när de passerar observatören.

Dopplerradarn kan avgöra om ett radareko kommer från ett föremål som rör sig mot eller bort från radarn samt för att beräkna den relativa hastigheten mellan föremålet och mätpunkten.

De vanligaste tillämpningarna för dopplerradar är väderradar och polisens radar för hastighetskontroll.

Källa: Wikipedia

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt