Gripen kan bli en sjöfågel

2010-01-15 11:04  

Nu har Saab dammat av de gamla planerna på en sjöbaserat Gripenplan. Det är den indiska flottan som frågat om Saabs kan bygga en JAS-variant som kan starta och landa på hangarfartyg.

Den indiska marinen har beslutat bygga upp en flotta med hangarfartyg. Och nu frågar man om Saab är intresserad av att bygga flygplan till dem. Det har väckt programmet ”Sea Gripen” till liv. Saabs första tankar på en Sjögripen härstammar från mitten av 1990-talet

Det är ganska måttliga ändringar som behöver göras på Gripen, som redan från början är konstruerat för korta banor (800 meter)på de svenska vägbaserna. Planet klarar också av mörkerlandning under svåra villkor med snö, regn och kraftig sidvind.

Men trots att Gripen har många egenskaper som gör det lämpligt för hangarfartyg måste den modifieras på några punkter, uppger Saab :

* Vid landning på fartygsdäck är sjunkhastigheten högre än normalt (20 fot per sekund), vilket kräver kraftigare landställ, särskilt det främre stället.

* Hangarfartygets korta start- och landningsbana (300 meter) kräver att planet och stoppas med en bromskrok där bak och eventuellt startas med katapult. Det kräver förstärkningar av flygplanskroppen. Tillsammans med förstärkta landställ blir planet 400 kilo tyngre. Samtidigt blir lastkapaciteten en tredjedel lägre.

* Den salta havsmiljön ställer högre krav på korrosionsbeständighet än landbaserade plan.

Den indiska flottan behöver mellan femtio och hundra sjöbaserade flygplan till sin framtida flotta av tre eller fyra hangarfartyg. Det första fartyget levereras om tre år från Ryssland. Det är det gamla ryska hangarfartyget Admiral Gorshkov, byggt mellan 1978 och 1982, som nu rustas upp åt indierna. Fartyget kommer att kosta närmare tjugo miljarder kronor.

Admiral Gorshkov ska i indiska flottan kallas INS Vikramaditya och anpassas för ryska stridsflygplanet MIG-29. I affären med Indien ingår också sexton MIG-29or, varav de fyra första levererades redan före jul.

Förfrågan till Saab ska därför inte tas på alltför stort allvar. Och Saab har inga planer på att gå vidare med utvecklingsarbetet av en sjöbaserad Gripen innan det finns en beställare. Och om det någonsin blir en Sjögripen kommer den att byggas tillsammans med ett land som har erfarenhet av såväl hangarfartyg som flygplan, uppger Saab.

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt