De båda företagen tillkännagav samarbetet på tisdagen. Företagen ska sätta samman en gemensam grupp ingenjörer i sydöstra Michigan för att konstruera, testa och tillverka en självkörande version av familjebussen Chrysler Pacifica Hybrid.
Till en början handlar det om cirka 100 fordon som Chrysler ska tillhandahålla så att Google kan bygga in sensorer och datorer i bilarna för autonom körning.
Att Google väljer Chrysler från FCA-koncernen förvånar inte bilanalytiker i USA. Google har inte kunnandet att själv tillverka bilar, men har i flera år testat teknik för autonom körning i exempelvis bilar från Toyotakoncernen samt små specialbyggda elfordon. FCA har varit sena i starten med att intressera sig för teknik för självkörande bilar jämfört med de amerikanska konkurrenterna Ford och GM.
De självkörande versionerna av Chrysler Pacifica Hybrid ska efter ombyggnaden först provköras av Googles team för autonom körning på Google privata testbana i Kalifornien innan de släpps ut för körning på allmän väg.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.
Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik