Fordon

GM tar fram rutiner för krockad Volt

GM ska utarbeta rutiner för hur eldrivna bilar, som Chevrolet Volt, ska hanteras efter en bilolycka.

Publicerad

Efter ett krocktest utfört av den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA i maj ställdes en av de krockade bilarna, en Chevrolet Volt, undan. I bilen finns ett litiumjonbatteri för drift av elmotorn i denna hybridbil. Batteriet skadades vid sidokrocktestet.

Tre veckor senare började bilen brinna. Sannolikt hade kylmedlet kring batteriet, som fortfarande var strömförande, läckt ut vid kollisionen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här