GM:s vätgasdrivna plattform kör förarlöst i alla miljöer

2017-10-09 14:54  

Surus är General Motors nya plattform för ett autonomt, vätgasdrivet bränslecellsfordon. Det robusta lastbilschassit kan bära en rad överbyggnader – se bildspelet.

General Motors har flaggat för en storsatsning inom elektrifiering. Minst 20 elmodeller ska rullas ut till år 2020. Men redan inom 18 månader ska koncernen visa upp två nya elbilar som baseras på kunskaper från Chevrolet Bolt EV. GM inleder dock med att demonstrera sitt koncept för en självkörande framtid.

Surus står för Silent Utility Rover Unviversal Superstructure. Vätgasdrivna bränsleceller ger den nya plattformen en räckvidd på drygt 64 mil. Enligt GM kan den klara av tunga laster. Med två vridstyva elmotorer, fyrhjulsstyrning och rejäla däck klarar det autonoma fordonet att manövrera genom svår terräng.

Givetvis ger detta Surus en stor potential som militär plattform. Krigsmakten lockas också av att fordonet blir väldigt tyst, med en liten värmesignatur – samt att vätgasplattan kan generera mycket ström.

Läs mer:

Läs mer: USA-drakar vaknar sent i elbilsrace

Konceptet har givetvis potential för många civila användningsområden. Det elektrifierade lastbilschassit ska dels kunna agera transportfordon inom slutna områden, och med vatten som enda utsläpp kan den till och med rulla inomhus. Men plattformen har även kapacitet för att köra gods inom motorvägssystemet.

Utan behovet av förarhytt kan hela ytan utnyttjas – det ger en utmärkt lastkapacitet, men även möjligheten att skapa en större överbyggnad. Ett exempel är den lilla sjukstuga som GM presenterar i sitt pressmaterial. Biltillverkaren föreslår också att plattformen kan utnyttjas som en rullande kraftreserv i katastrofdrabbade områden.

– Surus omdefinierar elektrifiering med bränsleceller, både för motorväg såväl som i offroad-miljöer. General Motors är engagerade i att föra fram nya högpresterande nollemissionssystem som kan klara av komplicerade utmaningar, för en rad olika kunder, säger Charlie Freese, chef för GM Global Fuel Cell Business.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt