GM höjer spänningen med elbilen Bolt

2015-01-13 10:04  
Konceptbilen Chevrolet Bolt EV, en förstudie av en kommande elbil i prosklassen 30000 dollar. Foto: GM

Med elbilen Chevrolet Bolt, som visas på bilmässan i Detroit, visar GM en spännande utmanare på elbilsmarknaden.

Chevrolet Bolt är än så länge bara en konceptbil, men GMs vd Mary Barra var tydlig med att företaget har jobbat hårt för att få fram ett praktiskt fordon som om några år ska bli möjligt att köpa för vanliga konsumenter.

Detta alltså som en markering mot konkurrenter som Tesla och BMW, vars elbilar i dag ligger i en avskräckande hög prisklass.

GM säljer redan en elbil i motsvarande storlek som Bolt, men bara i två amerikanska delstater. Den heter Spark EV, och är utrustad med ett litiumjonbatteri med kapaciteten 18,4 kWh (alltså lika mycket som nya Chevrolet Volt, som också presenterades på mässan). Med det batteripaketet kommer Spark EV 130 km på en laddning.

Mary Barra talade vid presentationen av Bolt om en räckvidd på 320 km på en laddning. Priset för denna bil ska efter miljörabatter kunna hamna kring 30000 dollar, vilket är lägre än för BMWs i3 och fram för allt Teslas modell S. Men Bolt är inte tänkt som någon utmanare till Teslas modell S, utan snarare ett alternativ till den billigare elbil som Tesla har utlovat till 2017.

Givetvis har GM i denna konceptbil kunnat använda avancerade material som kolfiberkompositer för att minska vikten och har satsat på aerodynamik för att reducera luftmotståndet. Tack vare att bilen från början formgivits som en elbil har man kunnat bygga en rymlig kupé trots det lilla formatet.

Många av bilens funktioner kan också nås via en mobiltelefon, och mobildata man kan behöva nå under färden kan göras åtkomliga via en tio tums pekskräm

I övrigt ville GM-ledningen inte gå in på några tekniska detaljer kring bilen, och inte heller när och var bilen ska tillverkas.



Följ Ny Teknik på Facebook!

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt