"GM har slutat bry sig om Saab"

2009-12-02 10:56  

Styrelsen för General Motors befattar sig inte längre med Saab. Beslutet att skjuta på frågan om nedläggning visar bara att styrelsen har viktigare saker på sitt bord än Saab, som utgör en ynka procent av koncernens omsättning. Den slutsatsen drar bilindustrijournalisten Norbert Andersson av gårdagens beslut i Detroit.

General Motors har stora problem med att få ordning på affärerna i USA och Europa. Då får lilla Saab inget större utrymme på GM-styrelsens dagordning. Beslutet på tisdagen att ge Saab respit är inget allvarligt försök från GM att rädda Saab. I stället har styrelsen gjort klart för avveckling om det inte helt plötsligt dyker upp en köpare med tillräckligt mycket kapital. Någon sådan har GM inte lyckats identifiera under det år man har haft Saab ute till försäljning. Chansen att man ska göra det före jul är tyvärr inte särskilt stor.

Då återstår att slakta företaget, sälja det som kan säljas och avveckla resten, med oktober 2010 som slutdatum. Precis som man gör med varumärket Saturn.

Egentligen är det vad GM har sysslat med under hela det här året. När man slutligen valde att förhandla med Koenigsegg var det knappast för att detta lilla företag var den mest kapitalstarka köparen. Koenigseggsgruppen hade inga resurser för att driva Saab vidare.

Syftet var snarare att locka fram pengar från svenska staten. Ingen av de andra konstellationer (Merbanco, Renco, BAIC) som ville lägga beslag på Saab hade någon svensk förankring. Ingen av dem kunde räkna med en endaste krona från svenska skattepengar.

Syftet var att försöka rädda undan flera miljarder kronor ur Saabs svarta hål. Inte minst uppsägningen av de nordamerikanska återförsäljarna skulle kosta ett okänt antal miljarder kronor.

Koenigsegg satte också allt på ett kort när man de sista dagarna i augusti hävdade att det saknades två-tre miljarder kronor för att slutföra köpet och krävde att svenska staten skulle garantera dessa.

Efter ett rungande nej från regeringen lanserades lika snabbt kinesiska BAIC som räddaren i nöden. Kineserna sades vilja satsa 2,3 miljarder kronor utan att få mer än en minoritetspost i Koenigseggskonsortiet.

Varifrån övriga pengar skulle komma är fortfarande hemligt. Likaså vet vi inte varför Koenigsegg drog sig ur. Pratet om att affärsplanen var på väg att spricka när affären drog ut på tiden lurar ingen.

Frågan är varför GM lät processen fortgå så länge. Säkert trodde man i början att svenska staten skulle ställa upp. Kanske hade Koenigsegg lurat i GM-förhandlarna att man hade goda kontakter med svenska regeringen.

Men det fanns hela tiden en miljardvinst begravd i långbänken. General Motors slipper miljardskadestånd för att säga upp avtalet med Saabs 218 återförsäljare i USA. En nedläggning av Saab i våras skulle omedelbart resultera i att dessa krävde berättigad kompensation.

Nu tvingades de i stället att omförhandla kontrakten när GM gjorde en mjuk konkurs och frågan om Saabs framtid sköts just på framtiden. Med Koenigsegg som lockbete fick man handlarna att hoppas på en ny serie spännande bilmodeller från Sverige.

Det nya kontraktet mellan GM och återförsäljarna gäller nu bara till oktober 2010. Samtidigt har GM låtit minska USA-importen till ett minimum. Medan övriga GM sålde lika många bilar i november i USA sålde Saab bara en tredjedel så många.

 Med minimal försäljning och bara en kort tid kvar av kontraktet lär det bara bli en skitsumma som GM kan tvingas betala återförsäljarna vid en avveckling. Den uteblivna försäljningen fram till oktober nästa år rör sig ändå bara om enstaka bilar för varje handlare.

Med andra ord har GM tjänat miljarder på det utdragna skådespelet. Miljarder som man i början av sommaren krävde att den svenska staten skulle betala. Detta upprörde regeringen så till den milda grad att både Maud Olofsson och andra ministrar öppet pratade om att GM försökte lura dem. Nu räddade GM ändå en stor del av denna dolda miljardförlust genom omförhandlingen av kontrakten med återförsäljarna.

Frågan är när GMs smutsiga hantering av Saab får en offentlig genomlysning. Om Saabs läggs ner lär kravet på total öppenhet dyka upp i den efterföljande svekdebatten.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt