Glöm Tesla Roadster – uppstickaren bygger på en "Miss R"

2017-11-27 12:37  

Tesla visade upp en ny supermodell och chockade omvärlden. Men det tog inte mer än ett par veckor förrän bilen var övertrumfad. Detta av en ny uppstickare vars kreation ska klara 0-100 km/h på 1,8 sekunder.

En Formel 1-bil accelererar 0-100 km/h på strax över två sekunder. I teorin kan det gå snabbare, men brist på friktion sätter käppar i hjulen. När Tesla höll hov och visade upp sin elektriska långtradardragare överraskade de rejält genom att även rulla ut en ny sportbil – en modell som accelererar 0-100 på 1,9 sekunder.

Prestandan i den nya Roadstern går inte att beskriva på annat sätt än som makalös. Teslaikonen Elon Musk spädde på detta ytterligare då han på Twitter senare berättade att detta bara var ”basmodellen”. De som har plånboksutrymme för att kryssa i några tillval får en bil som är ”nästa nivå”. Han indikerade att ”raketteknik applicerad på bilar öppnar upp för revolutionerande möjligheter”.

Men det tog inte lång tid förrän Teslabilens oerhörda acceleration var slagen – detta av ett nytt uppstartsföretag från Taiwan. Xing Mobilitys bil ’Miss R’ är försedd med en elmotor för varje hjul, och totalt ska de ha en systemeffekt på 1 360 hästkrafter – det vill säga en megawatt. Tesla har ännu inte avslöjat några tekniska specifikationer på sin Roadster men utlovar att det ska vara världens snabbast accelererande gatulagliga bil. Miss R kommer dock spräcka Roadsterns prestation 0-100 km/h. Enligt Xing Mobility ska deras skapelse klara resan på 1,8 sekunder.

Läs mer:

Läs mer: Här är Teslas nya Roadster

Vidare ska den som trycker plattan i mattan i en Miss R nå 200 km/h på 5,1 sekunder. Som jämförelse kan sägas att det bästa i förbränningsmotorväg, Bugatti Chiron med sin W-16 motor, behöver 6,1 sekunder för den bedriften. Hur den nya Teslan står sig låter vi vara osagt, det är inget man behagat avslöja ännu.

Jämför man de båda superelbilarnas räckvidd så är det klar fördel Tesla. Roadstern ska klara 100 mil på en laddning, motsvarande siffra för den taiwanesiska bilen är 25 mil. Men det finns en usp för Miss R. Xing Mobility säger att deras erbjudande kommer vara den första elektriska superbilen med terrängkompetens. Detta tack vare ett adaptivt chassi samt de utanförliggande hjulen – en verkligt unik nisch som man försöker etablera.

Dock ska det nog sägas att varken Tesla Roadster eller Xing Mobility Miss R ännu är produktionsklara bilar. Det lär ta några år innan verkligheten är här. I det senare fallet återstår det att se om det överhuvudtaget blir något.

Men faktum kvarstår. I elbilismens tidevarv kan uppstickare komma från ingenstans – och tack vare att plocka teknik från de stora underleverantörerna leverera en bil med enorma prestanda. Det var ju så Tesla kom till.

Specifikationer Miss R

Drivlina: 4 st 350V motorer

Systemeffekt: 1 MW – 1 360 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 1,8 sekunder

Acceleration 0-200 km/h: 5,1 sekunder

Maxhastighet: Över 270 km/h

Batterier: 42 litiumjonceller. Egenutvecklat modulärt system med vätskekylda batterier 3M™ Novec™ 7200 Engineered Fluid. Hela batteripaketet ska kunna bytas på fem minuter.

Produktionsstart: 2019, endast 20 bilar är planerade

Pris: från 1 000 000 dollar

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt