Glöm 1-klass – här är planet med ”S-klass”

2017-11-17 11:05  
Foto: Emirates

Ett plan, med inredning inspirerad av bilindustrin. Det är flygbolaget Emirates som höjer ribban för definitionen av lyx. Nu lanserar de en 1-klassavdelning med Nasa-teknik och ”tysk finess”.

Inom flygindustrin handlar mycket om effektivitet – hur bränslesnåla planen och drivlinorna är och hur många passagerare man kan trycka in. Och varje procent extra innebär stora vinster. Men ytterligare en faktor är hur mycket man kan ta betalt per passagerare.

Just det sistnämnda har Emirates fokuserat på. Istället för att klämma in fler passagerare har man minskat antalet säten, vilket ger plats för mer lyx. Och för de som har plånboksutrymme erbjuder flygbolaget ”S-Klass” istället för 1-Klass. Emirates har tagit hjälp av Mercedes, och från den 1 december ska man på 10 000 meters höjd kunna uppleva samma lyx som i den tyska överklassbilen.

Samarbetet startade för tre år sedan och har nu mynnat ut i en privatkupé med inspiration och material hämtat från Mercedes flaggskeppsmodell. I det egna utrymmet finns självklart en rejäl tv, minibar, kikare(?!), ett så kallat ”nollgravitationssäte med Nasa-teknik”, virtuella fönster (i kupéer placerade i mitten av planet), samt justerbart stämningsljus och klimatkontroll. Och saknas det något så kan man dra iväg ett videosamtal för att få lite roomservice. Allt är dock inte tysk lyx, utan det finns också en nypa svenskt. Detta i form av olika oljor och krämer från Byredo i ”hygienfacket”.

Men den förstklassiga upplevelsen sträcker sig längre än stor tv och ett skönt säte. Från den första december kommer de som bokar en superlyxbiljett dels få påbörja sin lyxresa redan vid sin egen dörr – där en chaufför hämtar upp i en flott Mercedes.

Emirates har ännu inte avslöjat hur mycket de vill ha för en tur i den nya kupén, men räkna med att det kostar på att få flyga S-Klass.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt