Globemaster ska lyfta svensk insatsstyrka

2008-03-18 08:55  
C-17 Globemaster klarar primitiva landningsplatser

Regeringen väntas idag föreslå att Sverige deltar i inköp och drift av tre transportplan av typen Boeing C-17 Globemaster för internationella insatser. Planen stationeras i Ungern.

Enligt SvT Aktuellt ska Sverige tillsammans med 14 andra europeiska länder skaffa planen för att snabbt kunna sätta in den europeiska insatsstyrkan för uppdrag på olika håll i världen.

De flygplan som idag används av svenska flygvapnet för transportinsatser, Transportflygplan TP-84, eller C-130 Hercules, är för litet och har för kort räckvidd. I Sverige finns 8 sådana plan.

Flera europeiska länder väntar på att Airbus ska börja leverera transportplanet A400M, som dock inte kommer i luften förrän tidigast nästa år.

I väntan på A400M planerades tidigare för att insatsstyrkan skulle transporteras av inhyrda Antonov An-124, med bas i Leipzig eller Halle i östra Tyskland.

De Globemasterplan som nu ska användas är mycket stryktåliga och kan starta på korta landningsbanor som inte behöver vara asfalterade.

Sådana egenskaper är utmärkande för C-130 Hercules, som är ett propellerdrivet flygplan. Globemaster är jetdrivet.

Boeing C-17 Globemaster lastar 77,5 ton och har en räckvidd på ca 4500 km. Hastigheten ligger runt 800 km/h.

Ukrainska Antonov An-124 lastar 122 ton och har en räckvidd på 4300 – 5250 km. Hastigheten är 800 km/h.

Airbus A400M är ett propellerdrivet transportplan som lastar 37 ton och får en räckvidd på 3300 km. Hastigheten ligger runt 560 km/h.

Lockheed Martins C-130 Hercules är också ett propellerdrivet plan. Det lastar 20 ton och har en räckvidd på 3800 km. Marschhastigheten ligger på 550 km/h.

Världens absolut största transportplan är Antonov An 225 Mriya som lyfter 250 ton. Ett enda plan finns i flygbart skick. Det användes i slutet av 1980-talet när Sovjet planerade att bygga en egen rymdfärja och behövde ett plan för att transportera rymdfarkosten.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt