GKN:s nya eldrivlina ska ge elbilarna bättre räckvidd

2019-03-04 13:18  

En tvåväxlad eldrivlina som ska ge bättre effektivitet och räckvidd. Det är vad GKN hävdar att de uppfunnit. Nu testar man sitt system i Arjeplog.

För elbilar är energieffektivitet och räkvidd de två viktigaste parametrarna. Räckviddsångest och långa laddtider är nämligen fortfarande trösklar för många. Men brittiska GKN påstår nu att de har teknik som ska avhjälpa detta, nämligen vad de beskriver som världens första tvåväxlade eldrivlina med vridmomentstyrning.

De kallar sitt system för Seamless shift, och i demonstrationssyfte har GKN petat ner det i en Jeep Renegade. Fördelarna med systemet ska vara att det har potentialen att utöka räckvidden, ge bättre vridmoment, acceleration samt högre topphastighet. I kombination med företagets elaxel ska drivlinan även ge högre effektivitet och bättre stabilitet.

– Den här teknikdemonstrationen visar biltillverkarna hur integrerade eDrive-tekniker kan hjälpa dem att förbättra effektiviteten, säkerheten och kördynamiken, säger Hannes Prenn, chef för GKN Epowertrain.

Läs mer: Testet avslöjar: Tesla knockar konkurrenterna

I demonstrationsfordonet, kallat GTD19, har man ersatt Jeepens förbränningsmotor med en 120 kW elmotor Men den imponerande siffran är att systemet kan skicka ut hela 3 500 Nm i vridmoment och föredal ut upp till 2 000 av dessa till framhjulen om det skulle behövas.

Kan ge bättre effektivitet

Systemet är satt så att det kan dra nytta av elmotorns inledande höga vridmoment, och tack vare de två växelägena i kombination med vridmomentsstyrningen kan man få en stabil och säker acceleration. Helt enkelt så kan man tygla den enorma kraften och förare slipper ryck och slag i ratten.

Systemet ska tack vare de två lägena även potentiellt ge bättre effektivitet och högre toppfart.

Läs mer: Därför får elbilsbatteriet sämre räckvidd i kyla

Enligt GKN har framhjulsdrift med ett vridmomentsstyrningssystem fördelar gentemot bak- eller fyrhjulsdrivna alternativ. Ett av skälen är att systemet kan hålla framhjulen i schack vid acceleration, men även att den kan rätta till viss understyrning när man kommer in i kurvor i högre hastigheter. Detta genom att fördela ut kraft till det yttre hjulen för att rätta till den naturliga understyrningstendensen som är typisk för framhjulsdrivna bilar.

Ytterligare en fördelar är att systemet är mindre än många andra med samma effekt, samt att det är lätt att integrera på redan existerande fordonsplattformar. I GTD19 ska man inte behövt göra några större modifikationer.

GKN har utvecklat sina e-drivlonor i snart 20 år och har redan levererat system till BMW, Mitsubishi, Porsche och Volvo. När vi kan få se den nya tvåväxlade drivlinan i en produktionsmodell återstår att se.

 

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt