Fordon

Gigantiskt vrid i Fiesta med navmotor

Två gånger 33 kW motsvarar ca 90 hästkrafter i denna navmotorförsedda Ford Fiesta. Foto: Schaeffler
Illustration: Schaeffler

Ford har testat en ny navmotordriven Fiesta i den skandinaviska kylan. Bilen har ett vridmoment på 700 Nm.

Publicerad

(uppdaterad) Fiesta E-Wheel Drive är ett samarbete med tyska bildelsleveratören Schaeffler, som för några år sedan presenterade ett navmotorkoncept i en Opel Corsa. Det har nu vidareutvecklats i samarbete med Ford.

Fiestan har navmotorer monterade i fälgarna på bakhjulen. Den kontinuerliga effekten anges till 33 kW per motor. Den vätskekylda drivenheten har ett vridmoment på 700 Nm, en ökning med 75 procent jämfört med den tidigare navmotorn. Drivsystemet arbetar i spänningsintervallet 360 - 420 volt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här