Geelys Volvoköp har fått klartecken i Kina

2018-04-27 10:48  

Nu är det klart. Kinesiska myndigheter godkänner Geelys köp av 16 procent av aktierösterna i lastbilstillverkaren Volvo. Men någon styrelseplats kräver inte kineserna.

(Artikeln har uppdaterats)

Det var i juldagarna som bomben slog ner, kinesiska Geely hade köpt åtta procent av kapitalet och 16 procent av rösterna i AB Volvo av finansmannen Christer Gardells riskkapitalbolag Cevian. Och nu har kinesiska myndigheter formellt gett sitt klartecken.

– Vi har fått kinesiska myndigheters godkännande för detta aktieköp. Vi förväntar oss att slutföra affären någon gång före juni. Vi är i den sista delen av betalningen och aktieöverföringen, säger Daniel Li, finanschef på Geely Holding Group, till Sveriges Radios Ekoredaktion.

Äger Volvo Cars

Bolaget är sedan tidigare helägare av personbilstillverkaren Volvo. Geely är även den enskilt störste ägaren i Daimler efter ett lika uppmärksammat köp i februari av den tyska fordonskoncernen, en stor konkurrent till båda Volvo-företagen. Daniel Li ser dock inga intressekonflikter.

– Vi tror inte det. Vi kommer framför allt att arbeta med AB Volvo om de behöver stöd med utvecklingen av sin lastbilsverksamhet i Kina, säger han till Ekot.

Geely kommer inte att kräva en styrelsepost i AB Volvo, enligt finanschefen.

Pekar på vikten av samarbete

Geelys huvudägare och styrelseordförande Li Shufu har motiverat köpen med att peka på vikten av samarbeten inom den traditionella fordonsindustrin för att utveckla el- och självkörande fordon i vad han beskriver som en ökad konkurrens från techjättar, nya spelare som satsar på den automatiserade fordonsmarknaden.

Även om affären fått politiskt klartecken i Kina har många politiker i väst varnat för den kinesiska statskapitalistiska offensiven i stora företagsjättar i väst.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt