Fordon

Futuristisk interiör i elbilen som ska erövra Europa

Foto: Byton
Foto: Byton
Foto: Byton

Sju skärmar och snurrbara framstolar. Bytons kommande elbil doftar av autonoma framtidskoncept, men crossoverns självkörande teknik ligger bara på nivå 2. Nästa år lanseras M-Byte i Europa.

Publicerad

Det kinesiska bolaget grundades av tidigare chefer på BMW och Infiniti. Under fjolårets Consumer Electronics Show i Las Vegas visade Byton upp ett koncept av sin elbil M-Byte – en crossover som då sades vara färdig till 80 procent. Den 48 tum stora välvda skärm som gick från stolpe till stolpe framför föraren väckte stor förvåning. Många frågade sig om det ens skulle gå att köra bilen utan att distraheras. Tillverkaren hävdade dock att avståndet till föraren innebar att den inte skulle ta onödig uppmärksamhet i anspråk.

Under CES 2019 har Byton avslöjat hur interiören sägs se ut i den slutgiltiga versionen av M-Byte, och jätteskärmen är kvar. Man har dessutom lagt in ännu en 8-tums pekskärm mellan framstolarna, att lägga till förarens pekskärm som sitter på ratten. Även baksätespassagerarna har egna infotainment-skärmar, och det totala antalet i kupén landar på sju. Enligt tillverkaren behövs alla skärmarna för att hantera molnplattformen Byton Life, som kopplar samman alla appar med bilens data och smarta enheter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här