"Fullt ös i depåerna"

2012-12-13 09:53  

Flera tåg behöver repareras och avisas. Men vid underhållsdepåerna råder köbildning. Därför har SJ ställt in 190 avgångar under den kommande veckan.

Några viltkrockar har orsakat skador och ett tåg började brinna inne på depån i Hagalund utanför Stockholm i måndags. Samtidigt måste flera tåg bli av med is och snö.

-Det tar några timmar att avisa varje tåg och det har varit kö in i depåerna för att kunna avisa från förra veckan, säger Thelma Henrysson, pressinformatör på SJ.

SJ satsar på att åtgärda tågen nu så att de ska kunna rulla som vanligt under jultrafiken.

Det är framför allt sträckorna mellan Stockholm och Malmö samt mellan Stockholm och Göteborg som berörs av inställda tåg. Men även tåg i Mälardalen påverkas. En del tåg ställs in och en del går med färre vagnar än vanligt.

Behöver ni egentligen fler avisningsdepåer?

-Det finns en hel del avisningsdepåer men efter ett sådant här extremt väder blir det kö in till dem. Det är både SJ och andra trafikbolag och godsbolag som använder depåerna, säger Thelma Henrysson.

Jernhusen har 23 underhållsdepåer för stora tåg där olika underhållsföretag arbetar med att reparera tågen. Sex av depåerna är så kallade aktiva avisningsanläggningar, vilket innebär att tågen besprutas med varmluft eller varmvatten för att smältprocessen ska snabbas på. Vid flera av depåerna har köbildning uppstått.

-Jag har framför allt koll på de stora noderna i Hagalund och Göteborg, och där är det fullt tryck på avisningen och det var det även i går när tågen inte var ute i trafik. Det är fullt ös, de gör allt vad de kan, säger Charlotte Törsleff, marknadskommunikatör på Jernhusen.

Behövs det fler avisningsanläggningar?

-Utvecklingen av de aktiva avisningsfunktionerna gör vi på beställning av marknaden. Det är marknaden som får styra, säger Charlotte Törsleff.

Depån i Hagalund har utrustats med en helt ny avisningsanläggning som innebär att betydligt fler tåg än tidigare kan tinas upp. Med hjälp av 50-gradig luft som sprutas på undersidan av tågen i 50 meter per sekund går smältningen mycket fortare.

Tekniken har utvecklats under förra året tillsammans med SJ och togs i drift i år. Hittills har den lett till ungefär en 30-procentig ökning av kapaciteten, vilket innebär att anläggningen nu kan tina upp i genomsnitt ett 20-tal tågsätt per dygn.

Tågbyggaren Bombardier sköter underhållet på bland annat SJ:s nya snabbtåg SJ 3000 och på Västtrafiks tåg i Göteborg. Kommunikationschef Pär Isaksson tycker att avisningen fungerar bra.

-Vi har ju att arbeta med de verktyg och de anläggningar som finns. När vi har stränga vintrar med mycket snö skulle man kunna önska sig att det var som i tunnelbanan där man kan köra in tågen i tunnlar, där man inte har de här problemen, säger han.

SJ räknar med att trafiken ska gå enligt ordinarie tidtabell från och med den 20 december.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt