Fria ventiler gav motoringenjören en halv miljon

2008-10-16 12:22  

En smart och enkel lösning på problemet med variabla ventiler gav ingenjören Stefan Dengler det första Hans List-priset på 50 000 Euro, nästan en halv miljon kronor.

Fria ventiler, som anpassar ventilernas öppning och stängning helt efter motorns belastning, är en gammal dröm hos motortillverkare. Bland annat skulle de kunna spara mycket bränsle.

Men helt fria ventiler är ännu för komplicerat och dyrt för bilar i serieproduktion, så tillverkarna har försökt hitta enklare sätt att variera kamvinklar och -tider.

Ett av de smartare har tagits fram av den 35-årige motorutvecklaren Stefan Dengler på Audi. Det tyckte i alla fall den internationella juryn för Hans List-priset, som belönade honom för hans tvåstegs variabla kamväxlarsystem.

Audi lyckades för flera år sedan variera ventilernas öppnings- och stängningstider genom att styra rotationen på kamaxeln. Stefan Denglers uppfinning gör nu att man dessutom kan anpassa hur mycket ventilerna öppnar sig allt efter motorns belastning.

Stefan Denglers kamaxel har försetts med flera uppsättningar kamsystem bredvid varandra, några spiralformade spår och ett par blixtsnabba elektromagnetiskt drivna styrtappar.

När motorns belastning ändras går en av styrtapparna ner i det spiralformade spåret, kamaxeln flyttar sig i sidled och en ny uppsättning kammar lyfter ventilerna.

Det hela sker med blixtens hastighet, hela förflyttningen tar några hundradels sekunder, den tid det tar för kamaxeln att snurra två varv. Under tiden ser motorstyrningen till att motorn inte tappar vridmoment.

Audi har installerats systemet i tre av företagets nya motorer, och enligt företaget har det minskat bränsleförbrukningen med upp till sju procent.

Hans List-priset

Hans List-priset delades i år ut för första gången i samband med FISITA World Automotive Congress i München. Priset syftar till att belöna ingenjörer med innovativa sätt att ta sig an problem. Ofta är det dessa som driver teknikutvecklingen framåt. Priset delas ut av det österrikiska AVL (Anstalt für Verbrennungskraftmaschinen Prof. Dr. Hans List), som är en av Europas största fristående utvecklare av förbränningsmotorer. AVL tog nyligen över GM Powertrains motorutveckling i Södertälje.

Eddie Pröckl

Mer om: Motor Audi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt