Franskt förslag - sänk ryska krigsfartygen

2015-05-06 15:01  

Sänk de båda amfibieattackfartygen som Frankrike har byggt åt Ryssland, men inte får leverera. Det blir billigast, föreslår franska tidningen Le Figaro.

Tidningen har tittat igenom flera alternativ till vad Frankrike ska göra med de två helikopterbärande amfibieattackfartygen Vladivostok och Sevastopol, byggda enligt den franska Mistralklassen. Fartygen beställdes 2011 och det första fartyget skulle levereras i november 2014 och det andra under våren 2015. Men efter västvärldens sanktioner mot affärer med Ryssland på grund av krisen i Ukraina befinner sig de båda fartygen fortfarande i fransk hamn.

Än så länge är läget enligt den officiella diplomatin att fartygen kan levereras så snart situationen i Ukraina bedöms ha stabiliserats, och västvärlden väljer att häva sanktionerna mot Ryssland.

Men om Frankrike väljer att häva uppgörelsen står landet med två krigsfartyg, som kostar de franska skattebetalarna 5 miljoner euro i månaden att underhålla.

Tidningen Le Figaro har gått igenom ett antal alternativ, och kommit fram till att den billigaste lösningen är att sänka fartygen. Detta skulle å andra sidan ses som en förödmjukande handling av varvsarbetarna i Saint-Nazaire som byggt fartygen.

Att överföra fartygen till franska flottan är inget alternativ eftersom flottan redan har tre sådana fartyg, och inte behöver två till. Fartygen är dessutom anpassade för ryska förhållanden, och behöver då kostas på en anpassning för franskt bruk.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att hitta en annan köpare, där Kanada eller Egypten pekas ut som potentiellt intresserade kunder.

Ryssland har tidigare hotat med kraftiga skadestånd om fartygen inte levereras. Men på senare tid har fler ryska röster hörts som säger att landet klarar sig utmärkt utan de franska fartygen.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt