Franska Hopiums vätgasbil ska leverera 500 hästkrafter

2020-10-08 07:00  

Hopium vill bli Frankrikes Tesla – fast med vätgasdrift. Prototypen Machina sägs leverera 500 hk, med en räckvidd på tusen kilometer.

Projektet har drivits av den franske racingföraren Olivier Lombard som har lagt mer än två år på att utveckla Hopium Machina. Det ska bli den första vätgasdrivna lyxbilen – som samtidigt levererar sportbilsprestanda. Det rapporterar Auto Moto.

Hopium har för avsikt att bli Frankrikes Tesla, men är baserad på bränslecellsfordon. Om den första modellen kan leverera utlovad prestanda och räckvidd skulle det innebär det ett stort kliv framåt i segmentet.

Dagens mest kompetenta bränslecellsbil på marknaden är Hyundai Nexo. Modellen utvecklar cirka 161 hästkrafter, och har en räckvidd på 666 km. Hopium Machina ska ge 500 hästkrafter och sägs få en räckvidd på tusen km. Detta ska åstadkommas med hjälp av ett rejält batteri som kan buffra energi.

Läs mer: Vätgasbilen får extra fart av superkondensatorer

I dagsläget finns inte mycket fakta om bilen. Olivier Lombard har tidigare arbetat bland annat med utvecklingen av prototypen LMPH2G, som körde i den senaste upplagan av Le Mans 24-timmarslopp, och tävlingsföraren hävdar att Machina har en formgivning som ger ett lågt luftmotstånd.

Den första "verkliga" prototypen av bilen ska presenteras i juni nästa år. Den färdiga versionen förväntas komma ut på Europamarknaden innan år 2026 – givetvis tillverkad i Frankrike. Tillverkaren räknar med att instegsmodellen ska kosta 120 000 euro när den släpps i Europa. Prislappen kan jämföras med instegspriset för en Hyundai Nexo, som ligger strax under 850 000 kronor.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt