Fransk kalldusch för Jas Gripen

2012-02-13 09:22  
Rafale används i dag bara av det franska flygvapnet. Men Dassault pressar nu priset och hoppas på ett genombrott med Indien och Brasilien. Foto: Cyril Davesne/Dassault

Indien favoriserar det franska stridsflygplanet Rafale framför svenska Jas Gripen. Nu tycks Brasilien vara på väg att göra samma sak. Stärkta militära band mellan Indien och Brasilien bäddar för Rafale.

Det är "mycket sannolikt" att Brasilien väljer det franska stridsflygplanet Rafale från Dassault framför svenska Jas 39 Gripen från Saab och amerikanska F-18 från Boeing, uppger anonyma regeringskällor för nyhetsbyrån Reuters.

- Den indiska affären förändrade allt. Efter Indiens beslut är det nu mycket sannolikt att Rafale kommer att vinna även i Braslien, uppger en av Reuters brasilianska källor.

Den indiska regeringen har nyligen offentliggjort att Dassault lämnat det lägsta budet i den stora upphandlingen av 126 nya stridsflygplan. Affären är dock inte klar, men Dassault leder nu på poäng före EADS-Eurofighter med sitt bud på 11 miljarder dollar.

Saab och Gripen ratades redan i höstas men säger att man inte gett upp hoppet helt om Indien.

I Brasilien är det Dassault mot Boeing och Saab. Den affären gäller 36 ny stridsflygplan för cirka 6 miljarder dollar.

För den franska flygplanstillverkaren Dassault är det vinna eller försvinna.

Man har hittills inte tagit hem en enda exportaffär med Rafale, som bara används av det franska flygvapnet. Det har sagt att vidareutvecklingen av Rafale läggs ned om det inte blir napp i Indien eller Brasilien.

Därför går nu Dassault ut med en hård prispress på Rafale.

Det har man gjort även i Schweiz.  Saab har lagt det lägsta budet, 3 miljarder schweizerfranc, i den pågående upphandlingen, men uppgifter nyligen talade om att Dassault korrigerat sitt bud och lagt sig lägre än Saab.

Enligt uppgifter till Reuters är Dassaults offert i Brasilien plötsligt den mest attraktiva, efter att ha varit dyrast av de tre kvarvarande budgivarna. Saab offererade för två år sedan det lägsta priset och de mest generösa samarbetsvillkoren.

Men inget är klart förrän kontrakten är underskrivna. Skulle det bli problem i förhandlingarna mellan Indiens regering och Dassault kan det ändra förutsättningarna för Dasssaults chanser i Brasilien.

Brasliens president Dilma Rousseff uppges vilja avvakta presidentvalet i Frankrike senare i vår.

Enligt den brasilanske professorn Oliver Stuenkel vid Getulio Vargas Foundation i Sao Paulo håller Brasilien och Indien på att stärka sina militära relationer.

I november förra året utsåg president Rousseff Celso Amorim till ny försvarsminister efter Nelson Jobim, som hållit i hela upphandlingen av stridsflygplanen.

Celso Amorin är arkitekten bakom Brasiliens utrikespolitik under president Lula da Silvas tid. Enligt professor Olive Stuenkel håller de försvarspolitiska banden mellan mellan Brasilien och Indien på att stärkas.

Celso Amorin gjorde nyligen ett besök i Indien, ett besök som sammanföll med Indiens offentliggjörande av att Dassault lämnat lägsta offerten.

- Om Indien köper Rafale blir det mindre riskfyllt för Brasilien att också köpa Rafale. Om Indien och Braslien köper Rafale kommer banden till Frankrike att stärkas och det melitärteknoloigiska samarbetet mellan de tre Rafale-länderna Frankrike, Indien och Brasilien att fördjupas, skriver Oliver Stuenkel i ett inlägg i den indiska tidningen The Hindu.

Långbänken i Brasilien

Brasiliens köp av nya 36 nya stridsflygplan går nu in på sitt trettonde år.

För Jas 39 Gripen, som är ett av de tre plan som tävlar om beställning, skulle en beställning från Brasilien innebära ett helt ny generation Gripenplan och en öppning till en mycket större marknad än hittills.

Dessutom spekuleras det i att den tillverkare som vinner upphandlingen på 36 plan kommer att få leverera mer än dubbelt så många på sikt - uppemot 100 plan.

Men Brasilienaffären har dragits i en riktig långbänk. Den första upphandlingen, som hade namnet F-X1 lades på is när Lula da Silva blev president för nio år sedan med motiveringen att han måste koncentrera sig på de inhemska problemen.

En ny upphandling, F-X2, påbörjades för fyra år sedan.  Till final gick då svenska Saab, franska Dassault och amerikanska Boeing.

Sedan dess har det pågått ett intensivt lobbyarbete från de tre säljande företagen. Saab har bland annat satsat pengar på ett forskningscentrum i Sao Paolo, en satsning som enligt Saab kommer att fortsätta oavsett hur det går i flygplansaffären.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt