Frankrikes nya skattechock: 50 procent ovanpå bilpriset

2021-02-08 11:45  
I Frankrike räcker bara malus-summan för en VW Tiguan R till att köpa instegsversionen, Tiguan Life. Foto: Volkswagen

Frankrikes skattesystem för bilar slår hårt. Exempelvis får köpare av VW Tiguan R skatta över 300 000 kr ovanpå bilens nypris.

Det är tuffa tider för de fransmän som vill köpa en bil med kraftfull prestanda. Landet har nu presenterat sitt nya bonus/malus-system – där straffskatter på bilar med höga utsläpp ska användas för att subventionera miljövänliga, elektrifierade modeller.

Den ökade kostnaden tjänar samtidigt som ett incitament för konservativa bilister att tänka om – och Frankrike har verkligen sett till så att det svider i plånboken att "välja fel". För enligt "malus ecologique" skulle exempelvis en Volkswagen Tiguan R, med en tvåliters fyra på 315 hk och ett koldioxidutsläpp på 225 gram per kilometer, bli 54,6 procent dyrare än nypriset.

Det rapporterar Carscoops. De anger det franska instegspriset för R-versionen till 54 900 euro, och det innebär att skatten landar på 30 000 euro – motsvarande strax under 305 000 kronor. Slutpriset för att köra den billigaste R-bilen blir då 863 000 kronor.

Faktum är att man kan köpa den billigaste versionen av modellen, Tiguan Life, för i runda slängar de 305 000 kronor som straffskatten för R-versionen kostar. Samma summa straffar Mercedes-AMG C43 4Matic Cabriolet, med ett utsläpp på 229 gram CO2 per kilometer. Volkswagen Golf R, som likt sitt modellsyskon har 315 hk under huven, släpper bara ut 177 gram CO2 per kilometer, och kommer därför undan med en malusskatt på 4 818 euro. Därmed kan föraren som är sugen på prestanda komma undan med mindre än 570 000 kr för Golfen.

Läs mer: Provkörning: BMW X2 Xdrive25e – ”Eldriften är inte för de som gillar snabba slag”

John Edgren

Mer om: Volkswagen Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt