Fordon

Från gruvtruckar till elbilar – nu satsas det på luftfria däck

12 pneumatiska cylindrar fyllda med kväve och sex oljefyllda dämpare länkar samman det inre hjulet med fälgen. Foto: Global Air Cylinder Wheel
Skiss Air Suspension Wheel. Foto: Global Air Cylinder Wheels
Michelin erbjuder redan det luftfria däcket X Tweel för små arbetsfordon. Foto: Michelin
Nu siktar Bridgestone på att göra sin lösning mer ekologiskt hållbar. Foto: Bridgestone
Goodyear Aero är ett luftfritt koncept för framtidens flygande bilar, där lamellerna även ska fungera som fläktblad för lyftkraft. Foto: Goodyear

De stora tillverkarna verkar satsa på luftfria bildäck. Från uppstickaren i Arizona kommer nu en unik lösning för gruvtruckar.

Publicerad

De stora däcktillverkarna presenterar ständigt nya, kreativa koncept för personbilar. Men det är ont om innovativa lösningar för stora arbetsfordon som gruvtruckar. Nu har dock uppstartsföretaget Global Air Cylinder Wheels i Arizona utvecklat ett däcklöst terränggående hjul, tillverkat av stål.

Tolv inbyggda pneumatiska cylindrar länkar samman det inre hjulet med fälgen. Cylindrarna är fyllda med kväve vid 2 500 PSI, och klarar ett tryck upp till 10 000 PSI. Tillsammans med sex oljefyllda dämpare fångar de upp det inre hjulets rörelser mot fälgen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här