Framtidens flygmotorer ska kunna reparera sig själva

2018-02-08 15:14  
Foto: Rolls-Royce

Snart kommer flygmotorerna vara självlärande, och dela sina insikter med andra enheter. Det hoppas Rolls Royce med initiativet IntelligentEngine. Förhoppningen är att framtidens motorer även ska kunna reparera sig själva.

Vid årets upplaga av Singapore Air Show lanserade Rolls Royce sitt nya initiativ IntelligentEngine. Teknikkonceptet handlar om att göra uppkopplade flygmotorer säkrare genom att ge dem förmågan att kommunicera med varandra.

Med hjälp av maskininlärning ska en motor kunna dra egna lärdomar av tidigare erfarenheter, såväl som av andra enheters upplevelser. Och via Big Data blir motorn medveten om sin kontext – den rådande situationen och de förväntningar som flygbolaget har, exempelvis kring en låg bränsleförbrukning. Rolls Royce förhoppning är att framtidens motorer även ska kunna reparera sig själva med hjälp av ai och robotteknik.

I december 2017 öppnade Rolls Royce R2 Data Labs. Fokus ligger på avancerad dataanalys, med industriell ai och maskininlärning. Arbetet i hubben kommer spela en avgörande roll för utvecklingen av IntelligentEngine. Konceptet har sitt ursprung i Rolls Royce servicepaket TotalCare-service som lanserades på 1990-talet. Men i dag har gränserna mellan produkt och underhåll helt suddats ut.

Läs mer: Boeing visar ersättare till legendariska ”Blackbird”

Med IntelligentEngine tar man steget mot en framtid med tvåvägskommunikation mellan många enheter. Motorerna kommer veta när det är dags för service, och de ska på egen hand kunna göra nödvändiga justeringar av driften – exempelvis med utgångspunkt från väderförhållanden. Med en helt ny överblick kommer servicesidan och flygbolagen kunna bemöta problem innan de utgör en risk, vilket ger en högre tillförlitlighet och en ökad effektivitet.

– Vi är fast beslutna om att utveckla den kraft som är viktig för våra kunder, och vår vision IntelligentEngine kommer låta oss göra detta. Vi har rätt folk, de rätta kunskaperna och den rätta infrastrukturen för att greppa den här möjligheten och leverera världsledande digital insikt som hjälper oss att leverera ännu bättre valuta för pengarna, säger Dominic Horwood, chef på Rolls Royce Customer and Services – Civil Aerospace till New Atlas.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt