Traditionella eldrivna truckar används för lyftkapaciteter upp till 4 ton. Däröver är det vanligt med kombinationen diesel och hydraulmotorer.
Mitsubishi presenterar nu tre hybridmodeller i Grendia Ex-serien som drivs med dielse- och elmotorer, och använder hydraulmotor för lyften.
Trucken förses med Mitsubishis nyutvecklade litium-jonbatteri och kan köras både som seriehybrid och parallellhybrid. Vid lyft används både diesel och hydraulmotor i parallellhybridkoppling.
Jämfört med Mitsubishis konventionella dieseltruckar har motorvolymen i hybridtruckarna krympt med en tredjedel. Bränsleförbrukningen reduceras i hybridversionen med 39 procent jämfört med den enbart dieseldrivna.
Tidigare i år presenterade även Toyota en hybriddriven gaffeltruck, med lyftkapaciteten 3,5 ton. Toyota utrustar sin truck med nickel-metallhydridbatterier.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.