Första elvägen igång

2016-05-24 11:29  
Idag genomförs de första provkörningarna på världens första elväg, på E16 utanför Gävle. Foto: Siemens

Idag, tisdag, testkör Scania och Siemens världens första elväg på E16 utanför Gävle.

Världens första elväg är nästan färdigbyggd. Två kilometer av E16 mellan Sandviken och Kungsgården har försetts med luftledningar som direktmatar eldrivna lastbilar genom strömavtagare på hyttaket. Idag börjar de första testkörningarna.

– Vi testar olika spänningar, gör lite mekaniska prov, vi prövar systemet helt enkelt. Hela sträckan är inte riktigt klar ännu, men det hela går enligt plan, säger Magnus Ernström, projektägare Region Gävleborg.

Systemet har utvecklats av Scania och Siemens. I korthet bygger det på lågspända kontaktledningar (750 volt), utformade som tvåpoliga system för dubbelriktad överföring. Trådelementen överlappar varandra och har tyngder i ändarna, så att de ska falla ner och bryta strömmen om en olycka inträffar.

Lastbilen är en Scania parallellhybrid med både el- och dieselmotor. Så länge strömavtagarna har kontakt med ledningarna kör bilen på elmotorn. När man lämnar det elektrifierade vägnätet, eller tillfälligt bryter kontakten till exempel vid omkörning, slår lastbilen automatiskt över till förbränningsmotorn.

När man kör tillbaka in under ledningarna, söker strömavtagaren själv upp tråden och bilen byter tillbaka till elmotorn. Strömavtagaren kan koppla till och från luftledningen i hastigheter upp till 90 kilometer i timmen.

Elvägen invigs i slutet av juni. Därefter ska två hybridlastbilar trafikera sträckan i daglig, kommersiell drift under två år.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt