Första elpistmaskinen klarar tre timmar i backen

2021-04-01 09:26  

Den första i sitt slag, men snart kanske det enda alternativet. Skistar ska gå över till eldrivna pistmaskiner och testar, som första aktör i världen, just nu en prototyp.

I påsk kommer du som besöker Trollskogen i Hundfjället att få en unik upplevelse. Detta då du blir en av de första i världen som får skida fram på underlag som till 100 procent har preparerats med förnybar el.

Skistar Sälen som driver Hundfjället är med i utvecklingen av elpistmaskinen Husky Emotion från Prinoth och det är denna som ska stå för arbetet.

– En dieseldriven pistmaskin släpper idag ut lika mycket koldioxid som motsvarande 15-20 personbilar.  På fem år har vi minskat vår klimatpåverkan i vår drift med 70 procent i Sverige, tack vare att vi har gått över till HVO100, förnybar diesel. Det var starten på vår hållbarhetsresa, och nu tar vi nästa steg mot ännu mer hållbara skidanläggningar och klimatneutrala utsläpp från vår verksamhet, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på Skistar i ett uttalande.

Batteri på 190 kWh

Även om det låter lovande med en eldriven pistmaskin, så räkna inte med att de kommer att dominera maskinparken för fjällanläggningarna. Husky Emotion har förvisso ett rejält batteri om 190 kWh, dock räcker det endast till tre timmars körning.

Med tanke på hur många timmar man trycker ur varje maskin per dag, kan det vara lite i kortaste laget.

Däremot lär driftskostnader kontra en vanlig dieseldriven pistmaskin vara mycket lägre.

Prinoth lanserade Husky Emotion i december i fjol som ett av två alternativ för utsläppsfria fordon i alpmiljö. Utöver den eldrivna pistmaskinen visade de även Leitwolf h2motion som är vätgasdriven.

Fakta: Husky Emotion

Vikt: 7 ton

Maxeffekt elmotor: 200 kW / 270 hästkrafter

Batterikapacitet: 190 kWh

Driftstid: upp till tre timmar

Felix Björklund

Mer om: Elektrifiering

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt