Första 3d-utskrivna superbilen – med egenutvecklad hybriddrivlina

2020-02-17 14:37  

Enligt Kevin Czinger är 21C den första superbilen som serietillverkas med additiv teknik. Modellen har en hybriddrivlina och passageraren sitter bakom föraren.

Kevin Czinger designade Divergent Blade, som var den första bilen där kaross och chassi printades med 3d-skrivare. Kombinationen av aluminium och kolfiber gav chassit en vikt som utgör en tiondel av konventionella modeller. Den bilen kan dock ses som en testplattform för det utskrivna fordon som kommer att avtäckas i Genève.

För nu presenterar Czinger modellen 21C under eget namn. Enligt hans bolag ska det vara den första serietillverkade superbilen som använder en ny form av additiv tillverkning.

Tekniken sägs bidra till nydanande chassis såväl som att ge enskilda 3d-utskrivna komponenter. Det skriver Czinger på sin hemsida.

Under skalet: Egenutvecklad hybriddrivlina

Det Los Angeles-baserade företaget är förteget med detaljerna, men under skalet kommer det finnas vad Czinger beskriver som en stark, egenutvecklad hybriddrivlina.

Läs mer: Så beräknas hybridbilarnas utsläpp

Modellen kommer att visas upp på bilmässan i Genève under mars. Bolaget har släppt en teaserfilm där 21C färdas på Pacific Coast Highway, en plats vald för att markera företagets kaliforniska ursprung.

Skymningsljuset är skumt, men bilens design med de stående lyktorna och den välvda framrutan påminner kanske lite om Ferraris Le Mans-bil 330 P3, som tävlade i 24-timmarsloppet under 60-talet och kan ses duellera med F40 i fjolårets spelfilm Ford v Ferrari. 21C kan faktiskt ta två personer, men passageraren sitter placerad bakom föraren som i ett stridsflygplan.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt