Fordon

Forskarnas upptäckt blev genombrott inom bränslecellsteknik

Professor Meilien Liu håller upp ett exempel på hur deras nya kostnadseffektiva bränslecell ser ut. Foto: Georgia Institute of Technology /Christopher Moore
Nissan har tidigare visat upp en prototypbil de säger har världens första SOFC-bränslecell. Bilen drivs av el från bio-etanol. (bilen ingår inte i det här forskningsprojektet). Foto: Nissan

Enklare, billigare och svalare. Upptäckten beskrivs som en sensation i branschen, och nu hoppas man kunna kommersialisera metoden inom kort.

Publicerad

Bränsleceller är inget nytt, men hittills har tekniken inte varit känd som en praktisk och kostnadseffektiv lösning. Detta kan dock vara på väg att ändras. Forskare vid Georgia Institute of Technology säger sig ha utvecklat en katalysator som revolutionerar grunden i bränslecellen. Studien, som har publicerats i Nature Energy, redogör för hur man har lyckats byta ut vätgas mot metan i bränsleceller – utan att få skenande temperaturer i reaktionen.

Vätgas ses som det bästa ”drivmedlet” för bränsleceller, men priset är ett problem. Bränslecellstacken kräver i dagsläget att man använder platina i processen. Men med den nya katalysatorn som innehåller cerium, nickel och rutenium (har den kemiska formeln Ce0.9Ni0.05Ru0.05O2) klarar av att konvertera metan till vätgas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här