Forskarens modell kan ge tystare jetmotorer

2017-09-25 07:51  
Jetmotorn ger ifrån sig högre decibel än ett arenarockband, vilket skapar samhällsproblem. Foto: Francois Mori

Tidigare har det varit svårt att lokalisera alla de faktorer som skapar jetmotorernas samlade oljud. Men nu har forskare lyckats skapa en modell som simulerar bullret på ett sanningsenligt sätt.

Jetmotorer genererar det högsta oljud som mänskligheten hittills har lyckats skapa med sina aktiviteter. De ger faktiskt ifrån sig högre decibel än ett arenarockband. Detta skapar stora samhällsproblem, vilket exempelvis har varit tydligt i striden kring Bromma flygplats vara eller icke vara. Industrin har kämpat för att få ner ljudvolymerna, men resultaten har inte varit strålande.

Det beror bland annat på att komplicerade faktorer påverkar ljudbilden. Flygingenjörer har redan implementerat en rad lösningar för att möta problemet, bland annat med äggskalsliknande strukturer i utblåsen. För att ha stor inverkan på volymen måste man förstå exakt vad som händer – men tidigare modeller för att analysera bullret från flygplansmotorer har varit undermåliga.

Läs mer:

Läs mer: Lockheed Martin SR-72 – sex gånger snabbare än ljudet

Nu har dock Joe Nichols, assisterande professor vid University of Minnesota, utvecklat en modell som simulerar oljudet på ett sanningsenligt sätt. Bullret kommer primärt från flygplanets utblås, och det är som värst vid start och landning. Då rör sig planet långsamt och draget från motorerna möter relativt stillastående luft. Detta skapar en turbulens som maximerar ljudvolymen.

Tillsammans med det amerikanska energidepartementets Argonne National Laboratory skapade Joe Nichols extremt komplexa hi-fi-simuleringar kring detta, med miljontals referenspunkter. Dessa kördes genom Argonnes superdator Mira – och visade sig vara korrekta. I framtiden kan hans simuleringar användas vid utvecklingen av nya motorer.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt