Fordon

Forskare grälar om nyttan med snabbtåg

Forskarna är oeniga om höghastighetsbanorna. Den så kallade Järnvägsgruppen på KTH välkomnar satsningen. För dyrt och ogenomtänkt, anser andra.

– Vi tycker att det är en samhällsekonomiskt bra satsning. Vi behöver mer kapacitet på järnvägen, säger Sebastian Stichel, föreståndare för KTH Järnvägsgruppen.

I dag finns det inte tillräckligt med plats för alla tåg. Fördelen med höghastighetsbanor, jämfört med att bygga ut nätet för fler långsammare tåg, är att det blir mer överflyttning från flyg och bil, resonerar Stichler. Flyget mellan Göteborg och Stockholm skulle till och med kunna läggas ner, när det bara tar två timmar att åka tåg mellan städerna. Det ger stora miljövinster, fortsätter han.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här