Fordon

Forskare förklarar bilkrisen

Glöm rabatter, garantier, högre säkerhet och ökad kvalitet som metoder att öka bilförsäljningen. Nytt utseende är viktigast, hävdar forskare.

Publicerad

Att låta en bilmodell rulla ut ur bilfabriken i oförändrad skepnad mer än tre år är förödande för försäljningen, konstaterar forskare vid Virginia Commonwealth University School of Business.

Forskarna har letat systematiskt efter orsaker till att de inhemska tillverkarna av bilar och lätta lastbilar i USA tappade marknadsandelar, från 72,9 procent av marknaden 1996 till 47,4 procent 2008.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här