Fords test avslöjar: Löv är lika hala som snö

2018-11-23 09:18  
Foto: Ford

Årets första snö får oss bilister att sänka farten, men nu visar en undersökning att höstlöv på vägbanan kan utgöra en lika stor fara.

Det finns gott om mätvärden för hur snö påverkar väggreppet, inte minst från Sverige och Finland. Men inga värden har samlats in kring hur blöta höstlöv inverkar på körningen. Det hävdar Ford. Biltillverkaren har genomfört ett unikt experiment som bekräftar vad många har misstänkt – löv kan vara lika hala som snö.

En grupp utvecklare som jobbar med halkkörningsläget till nya Ford Focus Active ville ha svar på frågan om lövhalka Därför samlade företagets ingenjörsteam ihop ett par säckar med löv och begav sig till Fords testbana i Belgien. Där använde de en friktionsmätare som visar hur hal en yta är genom att rulla över underlaget.

Läs mer: Dubbfria vinterdäcken närmar sig de dubbade

Testerna avslöjade att löv i vissa situationer faktiskt kan utgöra en lika stor risk som snö. Friktion mäts i enheten µ, där ett lägre värde anger ett halare underlag, exempelvis om de ligger blöta i flera lager. Under försöken uppmätte löven som lägst mellan 0,3 och 0,4 µ, vilket är samma värden som har observerats för snö.

– Det var roligt att genomföra testet, men det fanns också en allvarlig poäng. De flesta vet att man ska sänka farten och köra försiktigt vid snö. Men långt färre av oss har samma respekt för vägar som är täckta av löv – som kan vara precis lika hala, säger Eddie Kasteel, utvecklingsingenjör på Ford i ett pressmeddelande.

Nu har Ford använt lärdomarna från testerna för att utveckla Slippery Mode i nya Focus Active. Körläget gör konstant snabba justeringar av antisladdsystemet, gas och bromsar, för att ge ett bättre fotfäste på snö och blöta löv – utan att glida eller sladda.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt