Fords nya strategi – att köpa sig framgång

2018-01-26 13:00  
Ford har förvärvat uppstartsbolagen Autonomic och TransLoc. Foto: Ford

Nya köp ska göra Ford till en vinnare i det autonoma racet. Nu avslöjar tillverkaren att de har förvärvat två lovande uppstartsbolag. Planen är att ha en flotta med självkörande bilar 2021.

GM ligger i topp och Ford på en fjärde plats. En studie av analysföretaget Navigant placerade förvisso de båda amerikanska biljättarna långt framme i utvecklingen av självkörande bilar – men att ligga bakom ärkerivalen är inte en position som Ford tänker acceptera.

Under torsdagen avslöjade tillverkaren att de nu har köpt två nystartsbolag som ska stärka märket i segmenten mobiltetstjänster och självkörande fordon.

Tillkännagivandet kommer dagen efter Fords årsrapport, en rapport som analytiker kritiserat för att sakna detaljer om framtida mobilitetsstrategier.

De båda företagen som har köpts upp, Autonomic samt TransLoc, har utvecklat mjukvara till självkörande bilar respektive appar för transportsystem. Och i en kommentar till Detroit Free Press säger Marcy Klevorn, chef för Ford Mobility, att köpen är en del i strategin att köpa, bygga eller ingå partnerskap för att bli mer konkurrenskraftiga.

Även GM har köpt sig framgång – ett stort skäl till att de har kommit så långt är köpet av Cruise Automation 2016.

Till skillnad från GM har Ford dock en lite annan syn på hur man ska bli framgångsrika. GM har storsatsat på att lansera en helelektrisk flotta av robottaxis, och förhoppningen är att den ska rulla ute på vägarna redan 2019. Som ett led i den strategin visade man tidigare i januari en första ratt- och pedallös bil.

Ford har å sin sida sågat konkurrentens strategi och menar att elbilar inte håller måttet – samt att det krävs en mer diversifierad inkomstmodell. Strategin man har är att utöver produkterna ska sälja olika mobilitetstjänster.

– Vi tror att integrationen av teknologin och talangen från Autonomic och Transloc kommer öka våra möjligheter att leverera robusta lösningar för privatpersoner, företag och städer snabbare och i större skala, säger Klevorn i ett pressmeddelande angående förvärven.

I meddelandet framgår det även att tillverkaren kommer att dela upp affärsverksamheten i fyra nya grupper: Ford X, Mobility Business Group, Mobility Plattforms and Products – samt Mobility Marketing and Growth.

Ford meddelar att man i år kommer börja leverera produkter och service, men går inte in på djupet exakt vad detta innebär.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt