Fordonsindustrin tar plats på skolbänken

2009-03-19 08:59  
Personalen får förbättra kompetensen under krisen. Foto: Colourbox

När Volvo CU, Segerströms, Fuji Autotech och andra företag i fordonsindustrin varslar och säger upp bjuder Eskilstuna på vidareutbildning. Den här veckan började den första kullen av folk från fordonsindustrin på en avancerad vidareutbildning på Mälardalens högskola, MDH.

– Den här utbildningen är bra för företagen som får en chans att i krisen behålla personal och samtidigt förbättra kompetensen, säger Jörgen Hallin till tidningen Eskilstunakuriren.

Han kommer från Fuji Autotech och är en av de första 20 som nu börjat en vidareutbildning som ska pågå ett år. Jörgen Hallin är civilekonom och projektledare, en av nyckelpersonerna på Fuji Autotech. På högskolans ”Centrum för produktrealisering” ska han fördjupa sig i beslutsprocesserna på Fuji Autotech. Förhoppningen är att han någon gång ska ta med sig är sina nya kunskaper till Fuji.

Alla 20 som nu börjat på högskolan är handplockade som ”nyckelpersoner” av företaget de jobbar på. Även om de permitterade eller uppsagda så tillhör de dem som företagen är måna om att inte förlora behålla när lågkonjunkturen ger vika.

Kommunen och högskolan har även andra vidareutbildningar med samma syfte – att låta arbetslösa vidareutbilda sig och försöka undvika att företagen förlorar kompetens.

– Vi kan inte sitta med armarna i kors och se på när företagen dräneras på kompetens, sa Christer Norström prorektor på Mälardalens högskola till Ny Teknik för ett par månader sedan – när stödpaketet offentliggjordes.

Kostnaden för stödprogrammet, som dragits igång av kommunen, Robotdalen, Almi, Länsstyrelsen med flera, är 106 miljoner kronor. Ett belopp som finansieras av kommunen själv, KK-stiftelsen, Regionförbundet, företagen och högskolan.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt