Ford söker patent på ett transportband inne i bilen

2018-12-06 08:42  
Foto: U.S. Patent Office

1913 introducerade Ford lösningen i fabrikerna – nu söker tillverkaren patent på ett transportband för bilarnas bagageutrymme. Det ska underlätta packningen i de allt större suvarna.

Fordonsbranschen presenterar allt mer avancerade lösningar – från förarstöd till säkerhetsteknik. Fords senaste idé har dock mer än 100 år på nacken. Nu söker biljätten patent för ett transportband avsett för insidan på fordonet. Tanken är att lösningen ska göra det lättare att packa bagageutrymmet på stora suvar med tre sätesrader – och att hämta saker som är bortom räckhåll för o-akrobatiska människor.

En del i Fords koncept är att transportbandet skulle använda samma motorer som elektriskt fäller den tredje stolsraden, och på så vis underlätta konstruktionen. Bandet styrs från en knappsats i bagageutrymmet. Biltillverkare patenterar konstant olika lösningar, och en patentansökan betyder tyvärr inte att du kommer få ett rullband i din nästa Ford S-Max.

Fords senaste patentansökan kan tolkas som en hyllning till bolagets grundare. 1913 introducerade Henry Ford det löpande bandet inom industrin, en lösning som gjorde det möjligt att snabbt montera massproducerade produkter med hög precision till en låg kostnad.

När det kommer till patent har både Saab och Volvo representerat Sverige väl i fordonsbranschen, med många innovativa uppfinningar genom åren. Under -50 talet var Volvo först ut att serietillverka bilar med trepunktsbältet. Mycket tack vare trepunktsbältet kom modellen Volvo Amazon att räknas som en av världens säkraste bilar, och Volvo vann 1962 sitt första säkerhetspris. Saab bidrog blad annat 1971 med eluppvärmda framstolar.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL