Förarlöst för flygplatsen

2010-03-03 15:57  
Airval

Airval heter det förarlösa tåget för flygplatser som anpassar tåglängd och turtäthet efter passagerartrycket.

Genom reglersystemet Trainguard skickas information om passagerartryck i realtid till trafikledningssystemet som anpassar längden på tågen och trafiktätheten. På så vis transportkapaciteten anpassas för mellan 1000 och 30000 passagerare i timmen.

Siemens har tagit fram Airval. En föregångare används redan på flygplatsen Charles de Gaulle där restiden mellan de tre terminalerna förkortades till 8 minuter jämfört med 20 när bussar användes.

I den nyutvecklade versionen finns en effektiv ledskena som styr tåget på sina gummihjul längs banan. Bromsenergi går tillbaka till nätet via elmotorerna i hjulen.

I slutet av året kommer Siemens även med en version för trafik i stadskärnor under namnet Cityval.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt