”Förarlös Super-Jas intressant men dyr”

2012-08-15 12:02  
Anders Nygren, lärare på Försvarshögskolan.

Enligt ÖB ska en framtida Jas 39 Gripen-drönare kunna växla mellan jakt, attack och spaning. - Intressant, men tekniskt svårt och dyrt, säger Anders Nygren, lärare i luftoperationer på Försvarshögskolan.

I ÖB:s underlag kring en framtida version av Jas 39 Gripen ingår en obemannad variant, en drönare. De ska i så fall kunna fungera tillsammans med bemannade Super-Jas i luften.

Försvaret har i en ännu - till vissa delar hemlig - studie lagt fokus vid "medelstora operativa system för jakt, attack och spaning."

Militära drönare kan i dag användas för att attackera mål på marken och till sjöss och för underrättelsespaning. Men de saknar förmåga till jakt, det vill säga de användas inte för att skrämma bort, förfölja och nedkämpa andra stridsflyg.

- De obemannade flygplan som finns i dag i världen används i första hand för spaning och attack. Jag känner inte till något som har jaktförmåga, uppger Anders Nygren, lärare i luftoperationer på Försvarshögskolan.

Anledningarna till att de saknar förmåga att bedriva jakt är flera. Det skulle bland annat krävas en mycket stor datorkapacitet, nya sensorer och förmåga till att överföra information från planet till en militär kommando- eller flygledningscentral på ett säkert sätt, enligt Anders Nygren.

- Att förfölja och skjuta ned andra plan kan vi i dag exempelvis göra med fjärrstyrda luftvärnsrobotar, vinsten med en flygburen plattform är mobiliteten och räckvidden. Men att identifiera ett främmande plan med hjälp av en UAV (unmanned aerial vehicle, red anm) är svårt att göra. I dag kräver insatsreglerna i fredstid att en pilot visuellt identifierar ett främmande flygplan. Det gäller även om det finns tekniska system som känner igen andra plan, säger Anders Nygren.

Han har deltagit i internationella konferenser kring obemannade flygsystem och fört diskussioner om Super-Jas i olika utföranden - inklusive den förarlösa varianten - på Försvarshögskolan, och anser att det sistnämnda alternativet kräver stora teknikinvesteringar och kan bli mycket kostsamt.

-Det finns en solklar utmattning vad gäller kostnaderna för stridsflygplan i världen. Det finns inget utvecklingsprojekt som i dag inte drabbats av stora neddragningar, ta exempelvis F-35 Joint Strike Fighter, Rafale, Eurofighter och F22 Raptor. Att satsa på ny teknik är intressant men frågan är om den är tillräckligt billig för att ge väsentliga operativa fördelar.

Mer om: Saab Gripen Flyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt