Föll Gripen på USA-motorn?

2009-09-08 16:01  
Gripen NG - Saabs stolthet. Foto: Saab

Hoppet om att få sälja Jas Gripen till Brasilien tycks vara ute för Saab. Nu spekuleras det i att det var motorn från amerikanska General Electric som fällde Saab.

UPPDATERAD ONSDAG MORGON

Ännu är dock inte miljardaffären i Brasilien avgjord.

- Vi väntar fortfarande på officiellt besked från de brasilianska myndigheterna och vill inte bekräfta något än. Vi har än så länge bara sett samma nyhetsrapporter som alla andra, sade Ulrika Fager, presschef på Saab, till Ny Teknik på tisdagseftermiddagen.

Och tidigt på onsdagsmorgonen refererade nyhetsbyrån Reuters ett uttalande från den brasilianska försvarsminister Nelson Jobim, som säger att valet av nytt stridsflygplan inte alls är klart.

- Urvalsprocessen för FX-2-projektet, som hanteras av högsta flygvapenledningen, har inte slutförts och förhandlingarna med de tra parterna fortsätter, säger försvarsministern i ett uttalande.

Sarkozy på säljoffensiv
Det var i söndags, på Brasiliens nationaldag, som president Lula da Silva skakade hand med Frankrikes president Nicolas Sarkozy inför den församlade världspressen och antydde att valet av nytt stridsflygplan kommer att falla på franska Rafale från Dassault Aviation och att svenska Jas Gripen från Saab och amerikanska F 18 Super-Hornet från Boeing därmed är ute ur leken.

I en intervju med fransk radio sade president da Silva att förhandlingarna om ett militärt och industriellt samarbete med Frankrike kommit långt – ubåtar, helikoptrar, transportflygplan och stridsflygplan - och att man nu är redo för slutförhandlingar.

Bygga planen i Brasilien
När det gäller stridsflygplanen handlar det om 36 stycken nya plan i en första affär, men på sikt över hundra plan när Brasilien förnyar hela sin militära flygplansflotta.

Planen ska i stor utsträckning byggas och sättas samman i Brasilien och därmed innebära en avsevärd tekniköverföring till brasiliansk industri.

Brasilien vill också kunna exportera stridsflygplanen till andra länder i Sydamerika.

Lula rädd för amerikanskt exportförbud
Det är här som Frankrike ser ut att ta knäcken på konkurrenterna. Både svenska Jas Gripen och amerikanska F18 Super Hornet innehåller amerikansk teknik, medan Rafale sägs vara helt igenom fransk.

Den franska nyhetsbyrån AFP skriver att Brasilien tidigare har bränt sig när man velat exportera flygplan med amerikanska komponenter och drabbats av ett amerikanskt veto mot teknikexport.

AFP konstaterar att Super Hornet är alltigenom amerikanskt medan Jas Gripen framför allt har en amerikansk motor från General Electric.

Skulle bli första exportaffären för Rafale
Det franska planet började utvecklas 1988 och blev klart 1998 men än så länge är det bara det franska flygvapnet som använder planet. Frankrikes flygvapen har beställt 294 Rafale.

Dassault har gått lottlöst ur den ena internationella upphandlingen efter den andra och har på kort tid fått stryk av både Boeing, Eurofighter och Lockheed Martin.

Dassault har nu ett drömläge att ta sin första exportorder med Rafale i Brasilien och det är därför som president Sarkozy gjorde ett besök hos presiden da Silva på självaste nationaldagen, Brasiliens självständighet från Portugal.

Läs mer om Rafale som en bricka i ett franskt industripolitiskt spel.

En utdragen affär i Brasilien
På Saab väntar man nu på att det brasilianska flygvapnet FAB ska komma med besked om upphandlingen verkligen är avslutad - och vem som vann.

Just Brasilienaffären har varit en långkörare för Saab.

Det började redan i oktober 2001, när Brasilien första gången hörde av sig och berättade att man planerade att byta ut hela sin flotta av stridsflygplan.

Den upphandling pågick ända till juni 2005, då presidenten plötsligt deklarerade att affären lades på is tills vidare.

Tre år senare, i juni 2008, skickade brasilianska FAB ut en så kallad RFI - request for information - till världens tillverkare av stridsflygplan.

I juli 2008 lämnade Saab in sin offert och valdes i år ut tillsammans med Dassault och Boeing till att tävla om beställningen.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt