Fordon

Focus Electric från tyska Ford

Focus Electric tillverkas parallellt med vanliga Ford Focus i Saarlouis. Foto: Ford

Ford har börjat bygga sin första helt eldrivna bil i Europa - Focus Electric.

Publicerad

De första eldrivna Fordbilarna rullar ut från tillverkningsanläggningen i tyska Saarlouis, där företaget har investerat 16 miljoner euro för att anpassa tillverkningslinan så att eldrivna Focus kan samproduceras med förbränningsmotordrivna Focus.

Bilen har försetts med ett litiumjonbatteri med kapaciteten 23 kWh. Elmotorn har en effekt på 107 kW, vilket ger bilen en toppfart på 136 km/h. Bilen utrustas med en laddare på 6,6 kW. Efter 2-3 timmars laddning från en strömkälla på 32 A blir räckvidden 100 km, efter 3-4 timmars laddning blir räckvidden 150 km.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här