FMV:s och Saabs minjägare är fullbokad året ut

2008-11-25 09:36  

Att hitta gamla minor och dumpad ammunition. Det är vad Saabs och FMV:s lilla obemannade ubåt Sapphires är bra på - bättre än någon annan. Och uppdragslistan är lång.

Minor och torpeder, störtade flygplan, dumpad ammunition och förolyckade personer. Listan kan göras lång på alla de uppdrag som Saabs och FMV:s obemannade "ubåt" Sapphires har utfört i år.

- Sapphires hitta tre okända svenska minor utanför Västervik tidigare i höstas när vi var ute på övning med Marinen, säger Per Johansson, projektledare på Saab Underwater Systems i Motala.

Det var gamla minor från andra världskriget som sjunkit och lagt sig på botten och som varit mycket svåra att hitta med konventionell högfrekvent sido-sonar-teknik.

Sapphires, med sin syntetiska apertur-sonar och låga sonarfrekvens har en knivskarp syn och ser dolda föremål på havsbotten på flera hundra meters avstånd.

Känt minstråk men okända minor
- Vi hade en ledig dag och stack ut med Sapphires till ett känt, men svårrensat minstråk i området vid Storkläppen utanför Västervik. På två timmar hittade vi tre okända minor, säger Per Johansson.

Marinen skickade ned en a”sjöuggla” för att identifiera minorna och konstaterade att det var de gamla svenska hornminorna M31 som låg begravda i bottenslammet. Sjöugglan är en liten obemannad undervattensfarkost med bra syn.

- Det ser ut som om tiden stått stilla där ner. Minorna är knappt rostiga, säger Per Johansson.

M31:an är fylld med 150 kilo TNT och måste sprängas för att oskadliggöras.

Det är ett uppdrag för Sjöugglan som placerar en liten sprängladdning vid sidan av minan och när alla är i säkerhet utlöser man sprängladdningen trådlöst och minan exploderar.

Sköter sig själv under vattnet
- Sapphires kan revolutionera minjakten. Vi ger den en yta, sedan letar den själv. Marinens minjaktfartyg behöver sedan bara identifiera och förstöra de minor som Sapphires hittar, säger Per Johansson.

På Försvarsmakten har man uppskattat antalet kvarvarande minor i Östersjön till över hundra tusen. De flesta har sjunkit till botten och riskerar att fastna i fiskarna trålar.

Många ligger i farleder där det dagligen passerar en stor mängd passagerarfartyg och oljetankers.

Fick spränga runt DC3:an
När den nedskjutna svenska DC3:an från andra världskriget skulle bärgas utanför Gotska Sandön för tre år sedan fick man spränga ett 50-tal minor för att över huvud taget våga inleda bärgningen.

- Jag tror inte att det går att få bort allt. Man får koncentrera sig på farleder och ankringsplatser, säger Paul Ström, expert på undervattenssprängning vid försvarets forskningsinstitut.

Tar så många uppdrag man kan
Det finns än så länge bara ett exemplar av Sapphires och det ägs av Försvarets Materielverk FMV. Det har kostat uppemot 50 miljoner kronor.

FMV och Saab har ett tätt samarbete med Marinen för att utveckla Sapphires teknik och därför är man ute på riktiga uppdrag så mycket det går.

För två månader sedan var Sapphires på uppdrag i östra delarna av Vänern och lokaliserade dumpningsplatser för gammal ammunition från andra världskriget.

Det ligger tiotusentals ton dumpad ammunition i Sverige insjöar och utefter kusterna.

Störtade flygplan och försvunna människor
Sapphires har också hittat störtade flygplan, ett gammalt från andra världskriget i Gullmarsfjorden och ett nyligen förolyckat sportplan i Skäldeviken.

Polisen i Motala begärde förra året hjälp av Sapphires för att söka efter en försvunnen person i Årsjön norr om Motala.

Och helt nyligen kallades Sapphires in för att hjälpa kustbevakningen att hitta den 61-årige man som försvann efter en sjöolycka i Mälaren utanför Västerås den 31 oktober.

Sikten i vattnet i Mälaren var mindre än en decimeter, men det tog Sapphires mindre än två timmar att helt på egen hand genomsöka ett kvadratkilometer stort område och hitta den drunknade mannen.

Kan vara under vatten i 24 timmar

Farkosten heter egentligen AUV62 Sapphires, där Sapphires är en förkortning av Synthetic Aperture Processing High Resolution Sensor, det vill säga syntetisk sonar.

Det syntetiska består i att utnyttja farkostens rörelse och på så sätt göra den 1,5 meter långa keramikantennen syntetiskt större. Det är en teknik som utvecklats tillsammans med försvarets forskare på FOI.

Sapphires är utvecklad på Saabs torpedverkstad i Motala och har samma mått som Torped 62 - 6,5 meter lång och 52 centimeter i diameter. Vikten är 1 250 kilo.

Sapphires är utvecklad för minjakt och kartläggning av bottenförhållanden och kan tjäna som ett extra öga åt ubåtar. Skjuts ut från torpedtuben och söker av ett område som ubåten riskfritt kan gå in i.

Sapphires kan vara under vatten i 12 timmar i sträck med blybatterier och 24 timmar med litiumplymerbatterier.

Sapphires är uppbyggd med sju moduler:

1. Framdrivning - innehåller motor, pumpjet, roder, autopilot och navigationsystem.

2. Avvägningsystem - för att styra farkostens flytkraft.

3. Energisystem - innehåller batterier och kontrollelektronik.

4. Nyttolast - innehåller sonaren och sonar-elektronik.

5. Avvägningssystem - för att styra farkostens flytkraft

6. Kommunikationsdel - innehåller teleskopmast, samtliga modem och GPS.

7. Nosdel -innehåller en framåttittande hinderundvikande sonar.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt