Flygvapnets Herculesplan saknar svarta lådor

Efter många år ska svenska flygvapnets Herculesplan äntligen få svarta lådor som kan avslöja orsaker till eventuella haverier. Men det räckte inte att planet hade lådorna när utredarna skulle granska Herculeskraschen vid Kebnekaise 2012. Tillverkaren, Lockheed Martin, behöll kontrollen över informationen i lådorna.

Vi börjar två år tidigare. Sommarkväll den 19 maj 2010. Tolv kollin som väger 500 kilo styck fälls från luften från ett av flygvapnets Herculesplan. De landar fel, på jordbruksmark utanför det militära övningsområdet Rinkaby i Skåne.

Bara 50–60 meter bort ligger ett bostadshus. Övningen avbryts; fyra kollin på väg ut stoppas lyckligtvis av lastmästarna i det flygande planet.

Statens haverikommission, som granskar den allvarliga händelsen, konstaterar att transportplanet saknar utrustning för att registrera färddata. De så kallade svarta lådorna har egentligen orange färg och spelar in data från flygplanets system (FDR, Flight Data Recorder) och röster/ljud (CVR, Cockpit Voice Recorder).

I sin rapport om händelsen 2011 rekommenderar kommissionen Försvarsmakten att snarast installera lådorna. Då hade planet i flera år redan haft dispens från militärens egna flygsäkerhetsregler. Högkvarteret vill göra installationen i samband med att modellen får ny avionik, ny flygelektronik.

FDR- och CVR-utrustningarna är ovärderliga för haveriutredningar.

– De är extremt viktiga för att få veta vad som hände i efterhand, så att det aldrig kan hända igen. Ta Air France-kraschen och gåtan med Malaysiaplanet, exempelvis. Det är viktigt att få bekräftat vad som hände, säger Herculespiloten Arvid Olovsson.

Sex av de åtta svenska Herculesplanen ska nu få FDR och CVR. Försvarsmakten tog beslut i våras, och FMV, Försvarets materielverk, förbereder i dagarna upphandlingen. Det blir troligen en interrimslösning, med bland annat en kamera som filmar instrumentpaneler, eftersom uppgraderingen planeras ske först om ett par år.

Behovet av svarta lådor aktualiserades inte minst när ett av det norska flygvapnets Herculesplan 2012 kraschade mot Kebnekaisemassivet under transportflygning vid övningen Cold Response.

Det norska planet var mer modernt än de betydligt äldre svenska planen. Modellen kallas C-130J Superhercules och har färdregistratorer ombord. Först sent på sommaren hittade jägarsoldater både CVR och FDR-enheten på Kebnekaisemassivets västsida. Nu skulle man äntligen få en förklaring till varför de fem personerna ombord omkommit.

Men av flygplanstillverkaren Lockheed Martin, LM, får Svenska statens haverikommission veta att den tolkningsfil som behövs för att rådata ur lådorna ska kunna läsas ägs av det amerikanska bolaget.

Filen ingår i ett hemligt gränssnittsdokument, och betraktas vara ”LM Proprietary”. Inte ens att haveriutredarna har ett avtal om att få läsa bolagets teknikmanualer hjälper. LM säger sig inte kunna lämna ut filen på grund av den svenska offentlighetsprincipen, enligt ett brev som Ny Teknik i dag kan publicera.

– Inte heller den norska staten, Lockheed Martins kund, fick ta del av filen, säger Sven Hammarberg, som var inhyrd från Rote Consulting som teknisk gruppchef i haveriutredningen.

För svensk del erbjöd LM en träff i bolagets lokaler på den norska flygbasen Gardermoen i Oslo. Tillsammans med norska experter fick en svensk utredare titta på när Lockheed Martins amerikanske representant konverterade informationen i lådorna. Utredarna hade hamnat i händerna på flygplanets tillverkare.

Då kom ett annat bakslag. Flera parametrar var dåliga och svåra att använda i utredningen. Värst var att positionsdata hade sparats i alltför låg upplösning, trots att högupplösta signaler finns i planets navigeringssystem. Positionsinformationen från planets FDR var så dålig att utredarna valde att inte använda den.

– Positionsdata var väldigt grova. Varför vet vi inte, säger Sven Hammarberg.

Haverikommissionen har inte fördjupat sig i problemet, eftersom de fart- och höjddata man fick ta del av ändå var exakta, uppger han.

Utredarna räknade bakåt från kraschpunkten. Med hjälp av informationen om fart och höjd har man sedan tagit fram ungefärliga positioner för flygningen och jämfört med radarspår.

– Hade vi inte fått till uppgörelsen kring tolkningsfilen hade vi saknat massor av information i utredningen, säger Sven Hammarber­g.

Han är själv Jas-pilot och flyg­ingenjör och har tidigare utrett svenska incidenter med Jas 39 Gripen.

– När vi har haft med Saab som flygplanstillverkare att göra har vi aldrig haft liknande problem med informationen i de svarta lådorna, säger han.

 

 

Sex plan har färdskrivare, två saknar

  • Av flygvapnets modeller är det två stycken som saknar svarta lådor. Totalt är det 88 plan som är utan.
  • Av dessa är 8 Herculesplan.
  • 80 st är skolflyg­planet SK 60. Källa: Försvarsmakten.

Ingår inte i utrustningen:

  • Agusta A 109
  • Eurocopter
  • HKP 14 NH90
  • HKP 16 Blackhawk
  • JAS 39 Gripen
  • Saab S 100 B Argus

Ingår i utrustningen:

  • Hercules TP84
  • SK 60

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt