Flygplansmotorer sårbara vid fågelkrockar

2018-08-21 16:14  
Foto: Corentin LE GALL / Alamy

Flygplansmotorer är sårbara vid kollisioner med fåglar eftersom en skyddsanordning skulle störa luftströmmarna. Varje år inträffar hundratals fågelkrockar – men det är ovanligt att incidenterna leder till krascher.

– Det låter naturligtvis absurt att ett krigsflygplan som är utrustat för att möta hårda tag havererar på grund av en fågel, men det är faktiskt så att en större fågel som sugs in i motorn, en fiskmås eller trut, kan förstöra den, säger flygsäkerhetskonsulten Hans Kjäll som tidigare var verksam vid Luftfartstyrelsen.

– Det är enorma krafter det rör sig om, fläktblad och turbinblad kan skadas och då förlorar motorn sin dragkraft.

Läs mer: Ett Jas Gripenplan har kraschat utanför Ronneby

Den tidigare Gripenpiloten Mikael Grev, numera vd för försvarstillverkaren Avioniq, var inblandad i två fågelkollisioner under sina 17 år som stridspilot i flygvapnet.

– Man ser fågeln på ganska kort avstånd och hinner knappt reagera. Är fågeln lite större kan man hinna dra spaken åt sig och stiger lite grann, och fågeln väjer då normalt sett nedåt, säger Grev.

– Oftast kan man bara konstatera i efterhand att det var en fågelkollision. Man ser en liten blöt fläck någonstans på flygplanet, oftast på vingen.

Ovanlig händelse

Varje år inträffar hundratals incidenter i Sverige där ett flygplan krockar med en fågel, enligt Charlotte Billgren, chef på sektionen för analys på Transportstyrelsen.

– Det är relativt vanligt att du är i närkontakt med en fågel, att ett flygplan krockar med en fågel eller att du hittar en fågel på landningsbanan som indikerar att du har haft kontakt med en fågel, men att ett flygplan blir så pass illa skadat av det är ovanligt, säger Billgren.

Läs mer: Före detta Gripenpilot: ”Kan aldrig skydda sig helt”

Anledningen till att det trots allt sker incidenter mellan flygplan och fåglar är på grund av att de är små och därför svåra att upptäcka, enligt Billgren.

– Luftfarten i Sverige är väldigt säker. Man har ju koll från pilot- och markpersonal på det här i stor grad. Sedan bedrivs väldigt mycket arbete ute på flygplatserna där man skjuter av fåglar, eller sätter upp låtsasfåglar som ska skrämma.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt